Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

1 marca ruszy Poznański Rower Miejski

infobike
15.02.2019 08:00
0 Komentarzy

O północy z czwartku na piątek 1 marca rozpocznie się ósmy sezonPRM. Z dniem 1 marca uruchomiony zostanie znany już poznaniakom system trzeciejgeneracji (3G). W drugiej połowie marca użytkownicy będą mogli korzystać zrowerów czwartej generacji (4G), które – od tego sezonu – wzbogacą system PRM.

– Liczymy na to, że w związku z rozbudową PoznańskiegoRoweru Miejskiego również w tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, padniekolejny rekord liczby wypożyczeń. Powinna się do tego przyczynić dostępnośćkilkuset nowych rowerów bezstacyjnych czwartej generacji – mówi MariuszWiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Przegląd po sezonie

Zimowa przerwa została wykorzystana na dokładny przegląd iserwis sprzętu. Od początku marca do dyspozycji mieszkańców oddanych zostanie109 stacji PRM (oraz dodatkowo cztery tzw. sponsorskie, finansowane przezpartnerów biznesowych operatora) i ok. 1200 rowerów.

Co istotne, od sezonu 2019 zmieni się wysokość tzw. opłatyinicjalnej. Aby móc wypożyczyć rower miejski, trzeba będzie mieć na koncie conajmniej 20 zł. Natomiast nie ulegnie zmianie taryfa opłat – darmowe będziewypożyczenie roweru na czas do 20 minut, a dla posiadaczy ważnych biletówokresowych na strefę A na karcie PEKA – do 30 minut.

Sezon roweru miejskiego będzie trwać od początku marca dokońca listopada, choć może zostać przedłużony o jeden miesiąc. Wynika to zumowy z operatorem, spółką NB Poznań. Od 2020 roku w przypadku rowerów trzeciejgeneracji możliwe będzie wydłużenie sezonunawet o trzy miesiące, czyli w praktyce sezon będzie trwał cały rok.

W ubiegłorocznym sezonie (marzec-listopad) poznaniacy ituryści skorzystali z poznańskichrowerów miejskich ponad 1,65 miliona razy. To średnio 4 wypożyczenia na minutęprzez cały czas trwania sezonu. W 2018 roku w systemie zarejestrowało sięniemal 50 tysięcy nowych użytkowników, a ich ogólna liczba zbliżyła się do 150tysięcy.

Rowery bezstacyjne

System rowerów miejskich czwartej generacji (bezstacyjny)uruchomiony zostanie w drugiej połowie marca. Użytkownicy PRM będą mieli dodyspozycji dodatkowo 475 rowerów, w tym 30 elektrycznych. Wyznaczonych zostanie112 stref, w których będzie można wypożyczyć i zwracać rower najnowszego typu.

Warunkiem korzystania z systemu będzie rejestracja,akceptacja regulaminu oraz dokonanie opłaty inicjalnej i utrzymanie minimalnegostanu konta w wysokości 20 zł w momencie wypożyczenia (rejestracja i stan kontasą wspólne dla systemów 3. i 4 generacji, zatem osoby, które wcześniejkorzystały z PRM 3G, mając na koncie klienta co najmniej 20 zł, nie będąmusiały wykonywać dodatkowych czynności, aby korzystać z systemu PRM 4G).

Strefa użytkowania PRM 4G obejmuje granice administracyjneMiasta Poznań z wyłączeniem strefy niedozwolonej (miejsca/obszary, w którychklient nie może poruszać się rowerem miejskim; m.in. zbiorniki wodne, rzeki,obszary piaszczyste czy inne miejsca, w których rower może ulec zniszczeniu lubuszkodzeniu).

Zwrot w strefach

Na terenie Poznania wyznaczonych zostanie 112 stref PRM 4G(w tym 80 przy stacjach roweru PRM 3G) – to miejsca wypożyczania oraz zwroturowerów, które będą oznakowane symbolem PRM. W strefach PRM 4G możliwy będziezwrot roweru PRM 4G bez dodatkowych opłat. Jedną ze stref będzie strefaCentrum, obejmująca teren ograniczony I ramą komunikacyjną (z wyłączeniem płytyStarego Rynku).

Rower miejski 4G można będzie wypożyczyć – w strefie lubpoza nią – poprzez komputer pokładowy (także z wykorzystaniem do identyfikacjikarty PEKA), aplikację mobilną oraz kontakt z Biurem Obsługi Klienta.Wypożyczenie rozpoczynać się będzie w momencie zwolnienia blokady „forklock” znajdującej się na przednim widelcu ramy roweru.

Zwrot roweru nastąpi poprzez ręczne zapięcie blokady”fork lock”. Rower powinien zostać unieruchomiony w taki sposób, abyprzednie koło roweru było w linii prostej z ramą, a sam rower stał stabilnie.

Rower należy zaparkować zgodnie z przepisami, nieutrudniając przy tym ruchu drogowego, rowerowego ani pieszego. Jednośladów nienależy opierać o drzewa oraz zabytkowe elementy architektury (np. pomniki).

Nowe funkcje

Nowością będzie możliwość rezerwacji rowerów 4G (użytkownikbędzie mógł zarezerwować jednocześnie do 4 sztuk) poprzez aplikację mobilną istronę internetową. Zarezerwowany rower będzie oczekiwał na użytkownikamaksymalnie 15 minut. Czas rezerwacji wliczany będzie do czasu wypożyczenia.

Przewidziano także funkcję „Postój”, któradopuszcza możliwość zaparkowania roweru czwartej generacji podczas trwającegowypożyczenia. Funkcja będzie dostępna z poziomu komputera pokładowego, czastrwania postoju (maksymalnie 60 minut) będzie zaliczany do czasu wypożyczenia.

Za pozostawienie roweru PRM 4G poza wyznaczoną strefąprzewidziana została opłata – 5 zł. Jednocześnie za przyprowadzenie roweruspoza strefy do strefy PRM 4G lub w rejon stacji PRM 3G użytkownik otrzyma naswoje konto klienta 2 zł.

Poza standardowymi rowerami PRM 4G do dyspozycjiużytkowników oddane zostaną rowery elektryczne. Tak, jak w przypadku innychrowerów miejskich w Poznaniu, wypożyczenie roweru elektrycznego na czas do 20min będzie bezpłatne. Za wypożyczenie trwające 21-60 min pobierana zostanieoplata 3 zł, druga i każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 5 zł za godzinę.W przypadku rowerów elektrycznych nie obowiązuje promocyjna taryfa związania zbiletem okresowym na karcie PEKA.

Szczegółowy Regulamin Systemu Poznańskiego RoweruMiejskiego, informacje o lokalizacji stacji PRM 3G oraz stref PRM 4G znajdą sięna stronie internetowej www.poznanskirower.pl oraz w aplikacji mobilnej.

Komentarze