5 urodziny Veturilo
Warszawski Rower Publiczny obchodzi piąte urodziny.Mimo młodego wieku Veturilo jest już najdojrzalszym systememrowerowym w Polsce i jednym z bardziej rozpoznawalnych w Europie.
Rowery Veturilo stały się taksamo naturalnym elementem krajobrazu Warszawy jak żółto-czerwoneautobusy i tramwaje. Można je spotkać niemal we wszystkichdzielnicach – od Bielan po Ursynów i od Białołęki po Ursus.Korzysta z nich już ponad pół miliona Warszawiaków oraz wieluturystów z Polski i świata. Jakna pięciolatka przystało, Veturilo wciąż rośnie i zmienia sięniemal z dnia na dzień„– śmieje się TomaszWojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. –”Jednocześnie jestcoraz bardziej pomocne, przejmuje kolejne obowiązki. W ciągu pięciulat Veturilo stało się nową gałęzią komunikacji miejskiej.„
W systemie Veturilo jest jużzarejestrowanych ponadpół miliona użytkowników. Tylkow tym roku rowery wypożyczono ponad3 miliony razy.Łącznie w ciągu pięciu lat wypożyczono rowery 11milionów razy! Średniczas jednego wypożyczenia na przestrzeni ostatnich pięciu lat wWarszawie to 22minuty i 54 sekundy. Najpopularniejszastacja to Niepodległości-Batorego.
55% użytkownikówVeturilo to mężczyźni.Średni wiek to 31lat. Najpopularniejszymimieniem damskim jest Anna,najpopularniejszym męskim – Piotr.Użytkownicy Veturilo pochodzą z całej Polski i 155krajów świata.Najmłodsi użytkownicy mają po 13lat, najstarszyużytkownik jest w wieku 99lat.
Veturilo od samego początkunieprzerwanie bije rekordy popularności. Tegoroczny sezon jestjednak pod tym względem wyjątkowy. Od marca rowery wypożyczonojuż 3,2miliona razy(dotychczasowyrekord padł w 2015 roku – 1,975 mln wypożyczeń przez całysezon). Najlepszym miesiącem jak dotąd był tegoroczny czerwiec,kiedy odnotowano 868350 wypożyczeń, arekordowym dniem 20 maja z 42228 wypożyczeniami. Tegodnia średnio co drugą sekundę ktoś wypożyczał w Warszawierower.
„Popularność Veturilorośnie m.in. dzięki polityce rowerowej miasta, które nie tylkozdecydowało o rozbudowie systemu roweru miejskiego, ale równieżkonsekwentnie realizuje kolejne prorowerowe inwestycjeinfrastrukturalne” –podkreśla Wojtkiewicz. Przykładem takich działań jest budowakładki dla rowerów pod Mostem Łazienkowskim, która w wygodnysposób połączy oba brzegi Wisły.
W ciągu pięciu lat długośćtras rowerowych w Warszawie wzrosła niemal dwukrotnie – dziś jestich 499km. Dwukrotniewzrósł również ruch rowerowy: na najbardziej popularnych trasachw centrum sięga ponadpół tysiąca rowerów na godzinę!
Obok tradycyjnych rowerówVeturilo to także 60rowerów dziecięcych i 45 tandemów. Odostatniego piątku na ulicach pojawiły się ponadto rowerywyposażone w tzw. przegub Cardana. To sposób przeniesienia napędu,który zamiast tradycyjnego łańcucha wykorzystuje specjalny wał.Dzięki temu jazda jest efektywniejsza, a rower bardziej niezawodny.”Postanowiliśmy przetestować to rozwiązanie techniczne. Jesteśmyciekawi, czy spodoba się ono użytkownikom i czy sprawdzi się ono wwarszawskich warunkach” – mówi Wojtkiewicz. Po warszawskichulicach jeździ 50 rowerów z przegubami Cardana. Można je poznaćpo charakterystycznej plastikowej osłonie na tylne koło.
Veturilo to 337 stacjii 4925 rowerów.System powstał i funkcjonuje dzięki Miastu Stołecznemu Warszawa. Wrozwój systemu swój wkład mają też prywatni sponsorzy, którzyfinansują 21stacji i 254 rowery.
5 lat Veturilo –kalendarium:
2012:
1 kwietnia –rowery miejskie trafiają do Warszawy; rusza Bemowo Bike (11 stacji)
2 sierpnia –pierwszy dzień działania Veturilo (58 stacji); system od początkujest kompatybilny z Bemowo Bike
3 września –uruchomienie pierwszej stacji sponsorskiej przy CH Arkadia
30 listopada –zakończenie pierwszego sezonu Veturilo: ponad 56 tysięcy aktywnychużytkowników, niemal 340 tysięcy wypożyczeń
2013:
9 kwietnia –początek sezonu i pierwsza duża rozbudowa – Veturilo ma 125stacji
15 maja –dzienny rekord wypożyczeń Veturilo – 14 697
1 października –dziennik USA Today umieszcza Veturilo wśród dziesięciu najlepszychsystemów roweru publicznego na świecie
30 listopada –zakończenie drugiego sezonu; niemal 150 tysięcy aktywnychużytkowników, 1,8 mln wypożyczeń w jednym sezonie
2014:
1 marca –początek trzeciego sezonu Veturilo; startujemy ze 173 stacjami
13 czerwca –uruchomienie Konstancińskiego Roweru Miejskiego; system kompatybilnyz Veturilo
1 września –kolejna duża rozbudowa; łącznie jest już 197 stacji i ok. 3000rowerów
4 grudnia –zakończenie trzeciego sezonu – 1,9 mln wypożyczeń, łącznieprawie 300 tysięcy zarejestrowanych użytkowników
2015:
1 marca –rusza czwarty sezon; już bez Bemowo Bike, ale z nowymi stacjamiVeturilo na Bemowie
11 kwietnia –dzienny rekord wypożyczeń Veturilo – 15 955
6 lipca –Veturilo zostaje wzbogacone o 10 tandemów; przez pierwszy miesiącwarszawiacy wypożyczają je prawie 2000 razy
13 sierpnia –pierwsze 10 dziecięcych rowerków Veturilko można wypożyczać nastacji Al. Niepodległości-Batorego; to pierwsze takie rozwiązaniena świecie
31 listopada –zakończenie czwartego sezonu; prawie 2 mln wypożyczeń, łącznieponad 370 tysięcy użytkowników
2016:
29 lutego –początek piątego sezonu; w Warszawie są już 204 stacje
25 sierpnia –podpisanie umowy na obsługę Veturilo przez Nextbike Polska na lata2017-2020; będzie więcej stacji, rowerów i innowacji!
30 listopada –zakończenie piątego sezonu; prawie 1,9 mln wypożyczeń i 445tysięcy użytkowników
2017:
1 marca –Veturilo startuje w nowej odsłonie!
nowe stacje i nowe rowery, m.in. 6stacji Veturilko z 60 rowerami dziecięcymi oraz 45 tandemów;Veturilo jest piątym największym systemem rowerowym w Europie!uruchamiamy nową aplikację Veturilo na telefony komórkowe
28 lipca –na ulice trafia 50 rowerów z przegubem Cardana zamiast tradycyjnegołańcucha
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze