Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Amerykanie odchudzają ulice dla rowerzystów – to się opłaca

infobike
24.06.2018 17:16
0 Komentarzy

Szerokie, wielopasmowe ulice amerykańskich miast są corazczęściej odchudzane. „Drogowa dieta” (road diet) oznaczaodzyskanie części przestrzeni przeznaczonej dotychczas dlasamochodów, poprzez redukcję liczby pasów.

Zamiast 3 pasów powstają 2, lub (najczęściej) zamiast 4 – 3.Odzyskany pas zostaje z reguły przeznaczony na ruch rowerowy.Głównym argumentem przemawiającym za dietą jest zwiększeniebezpieczeństwa. Według badań, dieta „z 4 na 3” powoduje spadekliczby wypadków drogowych o 19-47%, a w niektórych przypadkachnawet do 70% (jak w Reston, w stanie Virginia).

Pomysł nie zawsze cieszy się jednak popularnością. Przeciwnicy”diet” powołują się przede wszystkim na utrudnienia w ruchu, aich protesty są dość skuteczne. W New Brunswick negocjacje wsprawie „odchudzenia” Livingston Avenue trwały długie lata, alokalne władze konsekwentnie unikały podjęcie wiążącej decyzjiprzed kolejnymi wyborami. 

Przełom nastąpił dopiero wtedy, gdy w2014 r. trójka dzieci została uderzona przez samochód na tejwłaśnie ulicy, na skrzyżowaniu od dawna wskazywanym jakoniebezpieczne. W Burlington City przez sześć lat trwała kampaniana rzecz „diety” na ruchliwej Route 130, gdzie w latach 2012-2014zginęło 11 pieszych. Po tym, jak zginął jeden z uczniów, wkampanię zaangażowała się nawet młodzież z miejscowej szkoły.W rezultacie z sześciu pasów zostały cztery.

Kampaniom na rzecz odchudzania dróg, sprzyjają twarde dane.Grupa badaczy Uniwersytetu Rutgersa oszacowała koszty i zyski z”diety”. Zmierzono opóźnienia w ruchu samochodowym i łącznyczas przejazdu po redukcji liczby pasów na feralnej LivingstonAvenue w New Brunswick. Okazało się, że opóźnienia sięgałyraptem 2-3 minut, a łączny czas podróży wydłużył się zaledwieo 1-2 minuty w zależności od pory przejazdu. 

To niewielki koszt,biorąc pod uwagę 38 wypadków samochodowych i 18 uszkodzeń ciała,które zanotowano na tej ulicy w latach 2007-2009 oraz spodziewany –licząc ostrożnie – 19% spadek tej liczby. Zyski i straty zostałynastępnie przeliczone na pieniądze, według standardowych szacunkówkosztów związanych z opóźnieniami w życiu prywatnym i zawodowym,jak również z uszkodzeniem ciała lub śmiercią na skutek wypadku.Uwzględniono także koszty przebudowy drogi. Porównanie wperspektywie 20 lat wskazuje jednoznacznie na przewagę korzyści”diety”. W zależności od przyjętego scenariusza zysk nettowynosił 2,5 -37 mln dolarów.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję CreativeCommons.


Komentarze