TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Amerykanie odchudzają ulice dla rowerzystów - to się opłaca
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 24.06.2018 19:16:49
Amerykanie odchudzają ulice dla rowerzystów - to się opłaca

Szerokie, wielopasmowe ulice amerykańskich miast są coraz częściej odchudzane. "Drogowa dieta" (road diet) oznacza odzyskanie części przestrzeni przeznaczonej dotychczas dla samochodów, poprzez redukcję liczby pasów.

Szerokie, wielopasmowe ulice amerykańskich miast są coraz częściej odchudzane. "Drogowa dieta" (road diet) oznacza odzyskanie części przestrzeni przeznaczonej dotychczas dla samochodów, poprzez redukcję liczby pasów.

Zamiast 3 pasów powstają 2, lub (najczęściej) zamiast 4 – 3. Odzyskany pas zostaje z reguły przeznaczony na ruch rowerowy. Głównym argumentem przemawiającym za dietą jest zwiększenie bezpieczeństwa. Według badań, dieta "z 4 na 3" powoduje spadek liczby wypadków drogowych o 19-47%, a w niektórych przypadkach nawet do 70% (jak w Reston, w stanie Virginia).

Pomysł nie zawsze cieszy się jednak popularnością. Przeciwnicy "diet" powołują się przede wszystkim na utrudnienia w ruchu, a ich protesty są dość skuteczne. W New Brunswick negocjacje w sprawie "odchudzenia" Livingston Avenue trwały długie lata, a lokalne władze konsekwentnie unikały podjęcie wiążącej decyzji przed kolejnymi wyborami. 

Przełom nastąpił dopiero wtedy, gdy w 2014 r. trójka dzieci została uderzona przez samochód na tej właśnie ulicy, na skrzyżowaniu od dawna wskazywanym jako niebezpieczne. W Burlington City przez sześć lat trwała kampania na rzecz "diety" na ruchliwej Route 130, gdzie w latach 2012-2014 zginęło 11 pieszych. Po tym, jak zginął jeden z uczniów, w kampanię zaangażowała się nawet młodzież z miejscowej szkoły. W rezultacie z sześciu pasów zostały cztery.

Kampaniom na rzecz odchudzania dróg, sprzyjają twarde dane. Grupa badaczy Uniwersytetu Rutgersa oszacowała koszty i zyski z "diety". Zmierzono opóźnienia w ruchu samochodowym i łączny czas przejazdu po redukcji liczby pasów na feralnej Livingston Avenue w New Brunswick. Okazało się, że opóźnienia sięgały raptem 2-3 minut, a łączny czas podróży wydłużył się zaledwie o 1-2 minuty w zależności od pory przejazdu. 

To niewielki koszt, biorąc pod uwagę 38 wypadków samochodowych i 18 uszkodzeń ciała, które zanotowano na tej ulicy w latach 2007-2009 oraz spodziewany – licząc ostrożnie – 19% spadek tej liczby. Zyski i straty zostały następnie przeliczone na pieniądze, według standardowych szacunków kosztów związanych z opóźnieniami w życiu prywatnym i zawodowym, jak również z uszkodzeniem ciała lub śmiercią na skutek wypadku. Uwzględniono także koszty przebudowy drogi. Porównanie w perspektywie 20 lat wskazuje jednoznacznie na przewagę korzyści "diety". W zależności od przyjętego scenariusza zysk netto wynosił 2,5 -37 mln dolarów.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
USA
road diet
infrastruktura rowerowa
drogi rowerowe
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.