TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Badanie - bezpieczne są drogi rowerowe oddzielone fizyczne od jezdni
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 23.04.2019 16:04:38
Zdj. Paul Krueger

W Polsce problem ten nie jest tak często podnoszony jak np. w krajach anglosaskich, ale ścieżki malowane na jezdni dają tylko pozór bezpieczeństwa i izolacji.

W Polsce problem ten nie jest tak często podnoszony jak np. w krajach anglosaskich, ale ścieżki malowane na jezdni dają tylko pozór bezpieczeństwa i izolacji.

Tam coraz częściej postuluje się fizyczne odseparowywanie pasa ruchu dla rowerów od tego dla samochodów(np. słupkami lub krawężnikiem). Obawy co do bezpieczeństwa na zwykłych malowanych trasach potwierdzili ostatnio naukowców z australijskiego Uniwersytetu Monash.

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Accident Analysis and Prevention przeanalizowali sposób, w jaki kierowcy mijają rowerzystów na różnych typach ulic. Okazało się, że kierowcy obok rowerzystów przejeżdżają średnio o 40 cm bliżej na ulicach z malowaną ścieżką rowerową i zaparkowanym samochodami, niż na ulicach bez jakiejkolwiek infrastruktury rowerowej.

"Gdy rowerzysta i kierowca mają wspólny pas, kierowca musi wykonać manewr wyprzedzania. Tymczasem na drogach z oznakowaną ścieżką rowerową, gdzie kierowca po prostu mija rowerzystę,nie odczuwa potrzeby zapewnienia dodatkowej odległości w trakcie wymijania", mówi główny autor badania Ben Beck, zastępca szefa instytutu Prehospital, Emergency and Trauma Research na Uniwerystecie Monash i prezes Australasian Injury Prevention Network.

Beck i jego zespół wykorzystali urządzenie do rejestrowania odległości przejazdu, które zamontowali na 60 rowerach jeżdżących po Melbourne. W ciągu pięciu miesięcy zarejestrowano ponad 18,5 tys. manewrów wyprzedzania rowerzystów przez kierowców. Średnia odległość mijania wynosiła ponad 1,7 metra. Odległość była jednak znacznie mniejsza na drogach o ograniczeniach prędkości do 60 km/h lub niższej– w jednej trzeciej przypadków ten margines mijania zwężał się do 1 metra. Regułą było to, żeSUV-y i autobusy częściej zbliżały się do rowerzystów, niż inne auta

W podsumowaniu szef zespołu badawczego przekonuje, że należ poważnie przemyśleć jak tworzyć infrastrukturę rowerową. "Nasze wyniki pokazują, że pojedynczy pas białej farby nie zapewnia bezpiecznej przestrzeni dla osób jeżdżących na rowerach" – powiedział dr Beck.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bezpieczeństwo
droga
badanie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.