TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Berlin stawia na rowerowe autostrady
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 15.01.2018 19:41:17 1 komentarz
Berlin stawia na rowerowe autostrady

Nawet krótki pobyt w Berlinie wystarczy, żeby się przekonać, jak wielu jego mieszkańców korzysta z rowerów. Stworzona ponad dwadzieścia lat temu sieć tras rowerowych sprawiła, że Berlin stał się jednym z najlepszych miejsc w Europie do jazdy na rowerze.

Nawet krótki pobyt w Berlinie wystarczy, żeby się przekonać, jak wielu jego mieszkańców korzysta z rowerów. Stworzona ponad dwadzieścia lat temu sieć tras rowerowych sprawiła, że Berlin stał się jednym z najlepszych miejsc w Europie do jazdy na rowerze.

Ale choć ich sieć jest wciąż rozległa, ich jakość już nie robi wrażenia. Od tamtego czasu władze miasta niewiele robiły w tym temacie, dając się wyprzedzić nie tylko Kopenhadze i Amsterdamowi, ale również mniej znanym ośrodkom, jak Utrecht, Malmo, Essen czy Bordeaux. Teraz ma się to zmienić. Władze chcą w centrum miast zbudować 13 nowych autostrad rowerowych. Mają być to całkowicie rozdzielone i nieprzerwane trasy długodystansowe, które pozwolą Berlińczykom znacznie szybciej przemieszczać się po mieście, bez konieczności wjeżdżania na pasy ruchu wspólne z samochodami.

Każda autostrada będzie miała minimum 5 kilometrów długości i będzie tak poprowadzona, żeby rowerzyści nie tracili więcej niż 30 sekund na skrzyżowaniach i światłach na jeden kilometr trasy. Aby umożliwić bezpieczne wyprzedzanie, pasy będą miały przynajmniej 4 metry szerokości. To sprawi, że będą one bezpieczniejsze i szybsze od dotychczasowych ścieżek.

Władze miasta uważają, że budowa rowerowych autostrad nie odbędzie się kosztem użytkowników samochodów. Berlin ze względu na swoją historię (bombardowania, a potem podział miasta) w odróżnieniu od wielu innych europejskich miast ma wciąż wiele niewykorzystanej przestrzeni, którą łatwo możną zagospodarowywać. Dobrym przykładem są nieużywane od zakończenia drugiej wojny światowej tory kolejowe, które wcześniej łączyły Berlin Zachodni z Poczdamem czy Szczecinem, a po podziale miasta straciły racje bytu. Dziś są to częstoporośnięte zielenią szlaki prowadzące bezkolizyjnie z peryferii miasta do jego centrum. Ale nawet w centrum wciąż jest wiele przestrzeni. Przykładem może być Straße des 17. Juni, jedna z głównych alei Berlina biegnąca wzdłuż parku Tiergarten, a stworzona jeszcze przez nazistowskich planistów, którzy chcieli miasto zrobić bardziej monumentalnym.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.  



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Berlin
infrastruktura rowerowa
rowerowe autostrady
  • FRanek – 16.01.2018

    Jeśli rowerowe, to chyba CYKLOSTRADY. Nie wiedziałem, że w ideologii nazistowskiej było miejsce dla dróg rowerowych. Myślę, że "nazizm" nie miał nic wspólnego z drogami rowerowymi. Używanie tego słowa w odniesieniu do wszystkiego co NIEMIECKIE między 1932 a 1945 to duże nadużycie. Proszę używać słów ze zrozumieniem, zgodnie z ich znaczeniem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.