TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Chiny – zostaw wypożyczony rower gdzie chcesz
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 02.02.2018 21:45:21
Chiny – zostaw wypożyczony rower gdzie chcesz

Trzynaście z piętnastu największych systemów wypożycania rowerów miejskich znajduje się w Chinach (5. na liście jest Paryż z 21 tys. rowerów, a 12. – Londyn, gdzie można skorzystać z 16,5 tys. rowerów). Hangzhou – miasto położone o godzinę drogi pociągiem od Szanghaju – jest tylko niewiele większe od Londynu, ale ma aż 5 razy większy system samoobsługowych wypożyczalni rowerów (84 tys. rowerów).

Trzynaście z piętnastu największych systemów wypożycania rowerów miejskich znajduje się w Chinach (5. na liście jest Paryż z 21 tys. rowerów, a 12. – Londyn, gdzie można skorzystać z 16,5 tys. rowerów). Hangzhou – miasto położone o godzinę drogi pociągiem od Szanghaju – jest tylko niewiele większe od Londynu, ale ma aż 5 razy większy system samoobsługowych wypożyczalni rowerów (84 tys. rowerów).

Prawdziwą furorę w Chinach robią jednak charakterystyczne kolorowe rowery, które można "zaparkować" gdziekolwiek i które tysiącami zalegają na chodnikach. Idea jest prosta: użytkownicy ściągają aplikację, która umożliwia im znalezienie roweru w okolicy, po czym odblokowują je, skanując kod QR z telefonu lub wpisując odpowiedni kod liczbowy. W odróżnieniu od tradycyjnych systemów wypożyczania jednośladów, taki rower można zostawić w dowolnym miejscu.

Klientów nie brakuje. W niecały rok jedna tylko firma Mobike wprowadziła na ulice 18 chińskich miast ponad milion nowych rowerów. Założony m.in. przez byłego szefa Uber Shanghai , Mobike uzyskał niedawno wsparcie firm: Tencent (chińskiego internetowego giganta) oraz Foxconn (największego producenta elektroniki i komponentów komputerowych, który pracuje m.in dla Apple) i obecnie jest w stanie wprowadzać na rynek aż 10 milionów rowerów rocznie. Na tym jednak się interes nie kończy. Firma Ofo założona w 2015 r. jako start-up uniwersytetu w Pekinie chwali się ponad 10 mln użytkowników w 33 miastach. Jest jeszcze Bluegogo, Xiaoming i wiele podobnych, pojawiających się jak grzyby po deszczu firm.

Popularność tego biznesu w Chinach nie była wcale oczywista. Upojone sukcesem ekonomicznym nowe pokolenia Chińczyków chętnie przesiadały się do samochodów a rowery zostały zdegradowane do roli pojazdów przestarzałych. Możliwość łatwego skorzystania z roweru przez aplikację spowodowała, że ten środek transportu wraca w Chinach do łask. Większość użytkowników to ludzie w wieku 20-30 lat, wielu prowadzi rowery jedna ręką, drugą obsługując smartfony. Rower to już nie relikt poprzedniej epoki, a symbol nowoczesnego podejścia do życia.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.  



Sprawdź też:
Chiny
wypożyczalnia rowerów

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.