TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Chorzowski Rower Miejski już działa
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 11.10.2018 18:51:19
Zdj. Z archiwum Nextbike Polska

Z pierwszych 15 stacji systemu roweru miejskiego można od czwartku korzystać w Chorzowie. Docelowo będzie to jeden z największych systemów rowerów miejskich w woj. śląskim - 46 zaplanowanych stacji z 460 rowerami ma być dostępnych w marcu 2019 r.

Z pierwszych 15 stacji systemu roweru miejskiego można od czwartku korzystać w Chorzowie. Docelowo będzie to jeden z największych systemów rowerów miejskich w woj. śląskim - 46 zaplanowanych stacji z 460 rowerami ma być dostępnych w marcu 2019 r.

Chorzowskie rowery noszą nazwę KajTeroz – od śląskiego "kaj teroz?", czyli "gdzie teraz?". "W Chorzowie często korzystamy ze śląskiej godki przy nazywaniu miejskich akcji i wydarzeń. Myślę, że to idealna promocja naszego języka, dlatego i systemowi rowerów miejskich nadaliśmy śląską nazwę" - wyjaśnił cytowany w informacji miasta jego prezydent Andrzej Kotala.

Chorzowski system roweru miejskiego to element unijnego projektu miasta związanego z transportem bezemisyjnym. Wartą niespełna 6,7 mln zł umowę na budowę i utrzymanie systemu - z jego utrzymaniem w latach 2018-2021 – magistrat podpisał z jedynym oferentem, firmą Nextbike Polska, na początku sierpnia br.

W pierwszym etapie budowy systemu, w tym roku, dostępnych będzie 15 stacji: Batory Pętla, Batory Dworzec PKP, MORiS, Park Róż, Gwarecka, Chorzowskie Centrum Kultury, Plac Powstańców Śląskich, Plac Adama Mickiewicza, Park Śląski – Elka, Stadion Śląski - Al. Karolinki, Park Śląski – Pelikany, Park Śląski ZOO, Węzłowiec, Plac Św. Jana i Maciejkowice.

Tegoroczny sezon na rowery miejskie w Chorzowie potrwa do 30 listopada. W przyszłym roku z rowerów będzie można korzystać od 21 marca. Do dyspozycji będzie 46 stacji i 460 rowerów, a oprócz zwykłych, w mieście pojawią się też rowery cargo, rowerki dla dzieci i tandemy.

Gęsta sieć wypożyczalni ma zachęcać mieszkańców do przesiadki w lokalnych podróżach z samochodu na rower. Oprócz funkcji transportowej, rowery miejskie będą pełniły tam też funkcję rekreacyjną - wypożyczalnie znajdą się przy terenach zielonych, m.in. w Dolinie Górnika, Parku Róż, a kilka z nich - w Parku Śląskim.

Ok. 4,7 mln zł dotacji z tego samego unijnego źródła wspiera też w Chorzowie szacowaną na ponad 5,5 mln zł budowę parkingu Bike&Ride na prawie 100 rowerów pod przecinającą rynek estakadą - wraz z budową w całym mieście ponad 20 km dróg rowerowych (w tym i przyszłym roku). Docelowo drogi rowerowe mają komunikować znaczne tereny miasta, rozchodząc się od rynku i tamtejszego parkingu rowerowego.

Rowerowe inwestycje są dofinansowywane funduszami unijnymi w projekcie "Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Miasto dostało nań 32 mln zł dofinansowania z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 dotyczącej transportu niskoemisyjnego w miastach.

Całe szacowane na ponad 37,5 mln zł przedsięwzięcie obejmuje też działające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe w rynku oraz wdrożenie systemu zarządzania ruchem. Umowę na budowę inteligentnego systemu transportowego, który ma zwiększyć płynność ruchu drogowego na wąskich ulicach gęsto zabudowanego miasta, samorząd podpisał w lutym br.

Chorzowski system roweru miejskiego będzie kolejnym na terenie Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, obsługiwanym przez spółkę Nextbike Polska. Stałe jej systemy działają w: Katowicach (obecnie ponad 50 stacji i ponad 400 rowerów), Gliwicach (15 stacji i 150 rowerów), Sosnowcu (9 stacji i 130 rowerów), a także w Tychach (7 stacji z 60 rowerami).

Pilotażowe systemy (po 4 stacje z 32 rowerami) funkcjonowały od przełomu czerwca i lipca do końca września w Siemianowicach Śląskich i Świętochłowicach. Zabrze przedłużyło swój pilotaż o podobnej skali – zapewniając sobie 6 stacji z 50 rowerami do końca listopada.

Inne systemy obsługiwane przez tę samą firmę funkcjonują w Pszczynie i Goczałkowicach-Zdroju (wspólna sieć dwóch gmin z 8 stacjami i 80 rowerami), w Częstochowie (20 stacji i 185 rowerów) oraz Jastrzębiu-Zdroju (4 stacje z 30 rowerami).

Chociaż ten sam operator obsługuje sieci różnych samorządów woj. śląskiego, umożliwiając posługiwanie się wszędzie jednym kontem użytkownika zastrzega, że na razie nie ma możliwości podróży między miastami (wymaga to dodatkowych porozumień gmin i pokrycia przez nie dodatkowych kosztów).

Aby rozwiązać ten problem, prace nad uruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzi - niezależnie od działań poszczególnych miast - działająca od stycznia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Postulowany system tzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta, zapewniając jednak m.in. możliwość dowolnego przemieszczania się na terenie całej GZM. Uruchomienie Roweru Metropolitalnego planowane jest na wiosnę 2019 r.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Chorzów
rower miejski
Nextbike
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.