TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dzięki rowerzystom zyskują całe społeczności
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 30.04.2019 18:50:41
Dzięki rowerzystom zyskują całe społeczności

Obecnie coraz więcej mówi się o zamianie samochodów na rowery. Mówiąc o korzyściach, zwraca się uwagę przede wszystkim na pozytywny wpływ jazdy na rowerze na środowisko oraz na zdrowie rowerzystów. Rzadziej wspomina się okorzyścijakie zyskują jednostki, jak i całej społeczności.

Obecnie coraz więcej mówi się o zamianie samochodów na rowery. Mówiąc o korzyściach, zwraca się uwagę przede wszystkim na pozytywny wpływ jazdy na rowerze na środowisko oraz na zdrowie rowerzystów. Rzadziej wspomina się okorzyścijakie zyskują jednostki, jak i całej społeczności.

Tę kwestię postanowili opisać Melissa i Chris Brunlett, w swojej książce “Building the Cycling City: The Dutch Blueprint for Urban Vitality", którą napisali po swoim 5 tygodniowym wyjeździe do Holandii. Celem podróży było lepsze poznanie kultury rowerowej, która w Północnej Ameryce jest o wiele słabiej rozwinięta. DlategoBrunlettowie zabrali dzieci i pojechali na ponad miesięczny rajd rowerowy. Jeżdżąc po Holandii i mając porównanie do swojego rodzinnego miasta Vancouver (które i tak na kontynencie amerykańskim uważane jest jedno z najbardziej przyjaznych miast dla jazdy na rowerze) udało im się wyodrębnić kilka czynników, które wpływają na tak duże rozwinięcie kultury rowerowej.

Po pierwsze zwrócili uwagę na infrastrukturę. Jest ona kluczowa dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z rowerami i czują się niekomfortowo jadąc zbyt bliskosamochodów, szczególnie dla dzieci. Okazuje się, że dzięki ścieżkom zmienia się postrzeganie ruchu rowerów. Kiedy zostają one stworzone, rowery przestają być już traktowane jedynie jako zamienniki samochodów, ale stają się odrębnym środkiem transportu.

Kolejną korzyścią z tego płynącą jest wzrost bezpieczeństwa. Rowerzyści nie muszą już się “ścigać" z samochodam i przez co naturalnie spada prędkość, z którą jadą, przez co podróż staje się przyjemniejsza a trasy dogodne dla dzieci czy osób starszych. Jak zauważająBrunlettowie na ich tworzeniu zyskuje cała społeczność, bo ich budowa wpływa na lokalną gospodarkę. Po pierwsze zwiększa się mobilność mieszkańców, po drugie ich trasy rowerowe budują najcześciej lokalne firmy, dzięki czemu większość wydanych na nowe ścieżki wraca do lokalnej gospodarki.

Drugą bardzo ważną kwestią jest to, że wciąż w wielu w miejscach (szczególnie na kontynencie amerykańskim, ale również w Europie) jazda na rowerze nadal jest traktowana głównie jako sport lub zajęcie dla dzieciaków czy hipsterów. Jak zauważająBrunlettowie w wielu miastach, przede wszystkim północnej Europy, do jeżdżenia rowerem ludzie mają zupełnie inny stosunek. Traktowany jest on jak normalny sposób dotarcia do pracy czy korzysta się z niego przy załatwianiu zwykłych spraw.

Ale najważniejsze zdaniem autorów "Building the Cycling City" jest to, że popularyzacja jazdy na rowerze wpływa na tworzenie zupełnie nowych społeczności. Wokół rowerów powstają całe community oraz związane z nimi specjalistyczne sklepy rowerowe (nie będące typowymi sklepami sportowymi), warsztaty, które oprócz naprawiania rowerów oferują również miejsce na spotkanie ze znajomymi oraz miejsca tworzone wokół tras rowerowych, gdzie można wspólnie wypić kawę i poznać nowe osoby z okolicy, które również jeżdżą na rowerach.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencjęCreative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Holandia
Brunlett
rowerzyści
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.