TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Europejskie Badanie Klimatu Rowerowego w Tczewie
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 14.02.2019 12:27:48
Europejskie Badanie Klimatu Rowerowego w Tczewie

W Tczewie przeprowadzono Europejskie Badanie Klimatu Rowerowego. W ramach testu zbierano informacje o warunkach korzystania z rowerów. Tczew jest pierwszym polskim miastem, w którym przeprowadzono takie badanie.

W Tczewie przeprowadzono Europejskie Badanie Klimatu Rowerowego. W ramach testu zbierano informacje o warunkach korzystania z rowerów. Tczew jest pierwszym polskim miastem, w którym przeprowadzono takie badanie.

Na czym polegało przeprowadzone badanie?

Badanie klimatu rowerowego jest próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Jest ono realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). Badanie jest przeprowadzane według sprawdzonej od 1998 roku metodologii Fahrradklima - Test. Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.

Badanie pilotażowe w Tczewie

W miesiącach wrzesień-październik 2018 przeprowadzono pilotażowe badanie klimatu rowerowego w Tczewie. Ankietę można było wypełnić przez internet, bądź osobiście w specjalnie zorganizowanym punkcie. W przypadku Tczewa, punkt został zlokalizowany w miejscu "bike and train" - rowerowym punkcie przesiadkowym. W badaniu wzięło udział 143 respondentów. W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu uzyskano średni wynik 3,15.

Badanie było podzielone na 5 modułów tematycznych:
– Rower i klimat ruchu drogowego
– Wartościowanie korzystania z rowerów
– Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
– Komfort jazdy rowerem
– Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem

W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu miasto Tczew uzyskało średni wynik 3,15. Jest to dobry wynik patrząc na naszego zachodniego sąsiada. Średni wynik miast niemieckich w klasie miast 50.000-100.000 mieszkańców to 3,8.

Najwyższe oceny (między 2,15 a 2,73) badani przyporządkowali następującym tematom:
– Promowanie przez miasto jazdy na rowerze
– Dziennikarze pozytywnie odnoszą się do cyklistów
– Podejmowane są znaczne wysiłki na rzecz rozwoju korzystania z rowerów
– Drogi i ścieżki rowerowe są wygodne, szerokie i pozwalają na łatwe wyprzedzanie wolniejszych osób jadących rowerem
– Nawierzchnia ścieżek i dróg dla rowerów jest wygodna, gładka i płaska
– Łatwo dotrzeć rowerem do centrum
– Można szybko i łatwo dotrzeć prostymi drogami do codziennych celów podróży
– Większość ulic/dróg jednokierunkowych jest dostępna dla ruchu rowerów w obu kierunkach

Najniższe wyniki (między 3,38 a 4,43) występowały przy poniższych pytaniach:
– Cykliści są odrzucani/ spychani na margines ruchu drogowego
– Między cyklistami a pieszymi występuje wiele konfliktów
– Między cyklistami a kierującymi samochody występuje wiele konfliktów
– Rowery są często kradzione
– Jadąc na rowerze po jezdni ma się poczucie, że się jest spychanym na skraj jezdni lub lekceważonym
– Nie ma możliwości znalezienia odpowiednich miejsc do zaparkowania roweru
– Cykliści są zmuszani do schodzenia i prowadzenia roweru w rejonie prowadzonych prac budowlanych/drogowych
– Przy korzystaniu z transportu publicznego zabieranie roweru ze sobą jest trudne i kosztowne

Wyniki badania, w szczególności te moduły gdzie odpowiedzi były najniższe, posłużą nam do wprowadzania konkretnych rozwiązań oraz ujęcia odpowiednich działań w programach i kampania przez nas realizowanych – informuje Urząd Miejski w Tczewie.

Więcej o badaniu (wraz z pełnym raportem) na stronie http://rowerowyklimat.pl/

Badanie Klimatu Rowerowego zrealizowane zostało przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) przy udziale Miasta Tczewa w ramach projektu cities.multimodal współfinansowanego z programu Interreg Baltic Sea Region finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tczew
ruch rowerowy
badanie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.