TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gliwice. Rowerem dawnym nasypem kolejowym
PAP/INFOBIKE.PL - Opublikowano: 02.10.2019 16:31:01
Gliwice. Rowerem dawnym nasypem kolejowym

Dwa kilometry długości będzie miała trasa rowerowa przebiegająca po dawnym nasypie kolejowym kolei wąskotorowej w Gliwicach. Firma, która wygrała przetarg, wybuduje trasę za 5,2 mln zł.

Dwa kilometry długości będzie miała trasa rowerowa przebiegająca po dawnym nasypie kolejowym kolei wąskotorowej w Gliwicach. Firma, która wygrała przetarg, wybuduje trasę za 5,2 mln zł.

Do granicy miasta

Nowa droga rowerowa będzie biegła od ul. Knurowskiej do granicy miasta. Wybuduje ją zabrzańska firma Eurotech Sp. z o.o., za ponad 5,2 mln zł. Jeśli budowa bedzie przebiegała bez przeszków, będzie można z niej korzystać jesienią 2020 roku. Droga ma mieć trzy metry szerokości i ponad dwa kilometry długości.

Jak informuje Urząd Miasta w Gliwicach, infrastruktura ma mieć asfaltową nawierzchnię. Zanim rozpoczną się decydujące prace Eurotech uporządkuje teren, którym pobiegnie trasa rowerowa. Trzeba będzie m.in. wyremontować dwa mosty – stalowy nad ul. Rybnicką i betonowy w rejonie ul. Rybnickiej oraz wyremontować lub odtworzyć przepusty i rowy melioracyjne w pasie drogowym tej ulicy.

Po dawnym nasypie kolejowym

Nowa droga rowerowa powiedzie od ul. Knurowskiej do granicy Gliwic, wykorzystując m.in. nasypy i mosty pozostałe po 51-kilometrowej kolei wąskotorowej. Od początku ub. wieku łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza - Markowicami, prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć tamtędy w 1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiej, znaczną część kolei rozkradziono.

Zachowany jest blisko 7-kilometrowy fragment trasy, na odcinku ze Stanicy przez Rudy Raciborskie i Paproć do Stodół. W Rudach działa Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej. Kolejka kursuje stamtąd sezonowo w dwóch kierunkach: na północny wschód do przystanku Stanice i na południe – przez Paproć do Stodół – już w granicach Rybnika.

Do ub. roku pociągi z Rud dojeżdżały tylko do Paproci. Samorząd Rybnika w ub. roku odbudował jednak kilkusetmetrowy odcinek toru prowadzący w stronę rybnickiego zalewu.

Kolej z Gliwic do Markowic była linią lokalną, przylegającą do dawnej sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Powstające od 1853 r. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe z torami o rozstawie 785 mm i łącznej długości (w szczytowym momencie) ok. 230 km łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni regionu, będąc podstawą lokalnego transportu ładunków masowych i półfabrykatów.

Likwidacja torów

Pod koniec ub. wieku zarządzające siecią GKW Polskie Koleje Państwowe straciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część torów. W 2002 r. rolę głównego właściciela zachowanego fragmentu GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom - Miasteczko Śl. zostało pasjonackie Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

21-kilometrowa trasa jest dziś sezonową linią turystyczną, łączącą centra miast z atrakcyjnymi turystycznie i rekreacyjnie miejscami, m.in. Zabytkową Kopalnią Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach, popularnym latem zalewem Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim oraz kompleksem sportowym ze stokiem narciarskim Dolomity Sportowa Dolina w Suchej Górze.

Zarówno stacja w Rudzie, jak i kolej obsługiwana przez SGKW są ważnymi punktami Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego.(PAP)





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
droga
nasyp
przetarg
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.