TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Infrastruktura rowerowa w węźle przesiadkowym w Katowicach
PAP - Opublikowano: 25.03.2017 13:45:36
Infrastruktura rowerowa w węźle przesiadkowym w Katowicach

Samorząd Katowic ogłosił w piątek przetarg na budowę węzła przesiadkowego w dzielnicy Zawodzie - jednego z trzech, jakie mają powstać w mieście. Na ich stworzenie Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE. Koszt budowy węzła Zawodzie szacuje się na 64,2 mln zł.

Samorząd Katowic ogłosił w piątek przetarg na budowę węzła przesiadkowego w dzielnicy Zawodzie - jednego z trzech, jakie mają powstać w mieście. Na ich stworzenie Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE. Koszt budowy węzła Zawodzie szacuje się na 64,2 mln zł.

Przed tygodniem miasto ogłosiło przetarg na pierwszy z trzech węzłów, składających się na Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych - w dzielnicy Ligota. Piątkowy przetarg dotyczy znacznie większego węzła w Zawodziu, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy, pomiędzy ulicami Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Jego budowa ma potrwać niespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki między prywatnym autem czy rowerem a tramwajami i autobusami.

Ogłoszony przetarg obejmuje budowę węzła wraz z oświetleniem, odwodnieniem i infrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się: budynek dworca, dwa naziemne parkingi, wiata dla rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów, punkty Kiss&Ride, gdzie można będzie odebrać lub pożegnać pasażera, oraz postój dla taksówek. Wykonawca węzła będzie też zobowiązany do wykonania systemu informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Termin składania ofert w postępowaniu minie 10 maja br.

W opinii prezydenta Katowic Marcina Krupy, rozpoczęcie prac związanych z systemem węzłów przesiadkowych to dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy będą mogli korzystać z przesiadek pomiędzy środkami komunikacji publicznej oraz przesiadać się z samochodów na autobus czy pociąg.

"Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki" - powiedział prezydent, cytowany przez biuro prasowe magistratu.

Węzeł w Ligocie, na który przetarg ogłoszono przed tygodniem, ma powstać kosztem ok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP w tej dzielnicy, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji. Na inwestycję złożą się m.in. naziemny parking na 110 miejsc oraz strefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Tu również do dyspozycji mieszkańców będzie też tzw. strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i postój taksówek. Węzeł ma być gotowy za ponad rok. Kolejny z trzech węzłów będzie w dzielnicy Brynów.

"Zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system" - podkreślił prezydent Krupa.

Dodał, że władze Katowic kładą nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców­. Samorząd chce stworzyć system, promujący komunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w 300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska.

Węzły przesiadkowe w dzielnicach Brynów, Ligota i Zawodzie, wspólnie tworzące Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, mają - w intencji samorządowców - przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Na parkingach centrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli za darmo parkować swoje pojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem - na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej. (PAP)

mab/ dym/



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
węzeł przesiadkowy
Zawodzie
wiata rowerowa
stojaki rowerowe
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.