TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kaski nie poprawiają bezpieczeństwa rowerzystów
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 07.06.2018 08:35:54
Kaski nie poprawiają bezpieczeństwa rowerzystów

Wydawałoby się, że sprawa jeżdżenia na rowerze w kaskach nie powinna budzić większych kontrowersji. A jednak nie ma przekonujących danych, które jednoznacznie pozakazywałaby, że kaski rowerowe faktyczne ratują życie.

Wydawałoby się, że sprawa jeżdżenia na rowerze w kaskach nie powinna budzić większych kontrowersji. A jednak nie ma przekonujących danych, które jednoznacznie pozakazywałaby, że kaski rowerowe faktyczne ratują życie.

Pisaliśmy już o tym kilkakrotnie. To zakrawa wręcz na paradoks, ale ostatnia analiza przeprowadzona przez Gregga Culvera, profesora Instytutu Geografii na Uniwersytetu w Heidelbergu wskazuje, że jest odwrotnie i istnieje wiele dowodów na to, że hełmy nie są kluczem do zapobiegania obrażeniom i śmierci rowerzystów.

Zdaniem Culvera najlepszym dowodem na to są amerykańscy rowerzyści, spośród których aż 29 proc. jeździ regularnie w kaskach, a kolejne 15 procent robi to okazjonalnie. Niestety kaski nie chronią ich skutecznie przed obrażeniami w wypadkach, bo wskaźnik śmiertelności na jeden przejechany kilometr jest 3,5 krotnie wyższy niż na przykład w Niemczech i 4-krotnie wyższy niż w Holandii. W tym ostatnim kraju w kaskach regularnie jeździ zaledwie 1 procent rowerzystów. Co więcej w latach 1980-2008 w Holandii, ale również w Niemczech czy Danii zmniejszyła się liczba osób używających rowerowych kasków, a równocześnie odnotowano spadek śmiertelności w ruchu rowerowym o 60-80 proc.

Wyjaśnienie tego jest proste. Europejskie państwa mają lepszą, bezpieczniejszą infrastrukturę rowerową, w której dominują ścieżki oddzielone od pasów ruchu dla samochodów, a jednocześnie kierowcy są zmuszani do jeżdżenia z mniejszą prędkością. Z drugiej strony powszechne używanie kasków w USA, działa wręcz przeciwko rowerzystom, bo stanowi wymówkę dla wielu miast, by nie inwestować w lepszą infrastrukturę.

Nie robią tego również z innego powodu, bo połączenie konieczności jeżdżenia w kaskach z mało bezpiecznymi trasami rowerowymi i statystycznie wyższą, niż w Europie liczbą śmiertelnych wypadków, odstrasza innych mieszkańców od wsiadania na rowery. A tylko szybko rosnąca liczba rowerzystów może wymusić na miastach inwestycje w bardziej bezpieczne trasy. I tak koło się zamyka, a Greg Culver smutno konkluduje: "mamy obsesję na punkcie kasków, bo wydaje się nam, że w ten sposób rozwiązujemy problem, a właściwy problem polega nie na braku kasków, ale na tym, że ludzie zostają potrąceni przez samochody".

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
USA
Dania
Niemcy
bezpieczeństwo
kaski
prawo
przepisy
  • Sebbastian Pioro – 07.06.2018

    Zawsze kask poprawia bezpieczenstwo... Przy uderzeniu glową - kask amortyzuje uderzenie...

  • Łukasz Bigo – 07.06.2018

    Istnieją badania. Nie zauważono związku z poprawą bezpieczeństwa lub zauważono minimalnie krótszy okres hospitalizacji. Natomiast tam, gdzie wprowadzono _obowiązek_ noszenia kasków, rosła... liczba samochodów na drogach.

  • Bartosh Kanyah – 08.06.2018

    Każdego, który twierdzi, że "kaski nie poprawiają bezpieczeństwa rowerzystów" chciałbym zaprosić do przywalenia głową w drzewo, tak jak mi się zdarzyło. Miałem kask, więc nic nie poczułem. Zapraszam :)

  • Dlaczego Tak – 10.06.2018

    Tak jak z kaskiem w samochodzie, chroni nas buda i klatka, kask tylko minimalizuje jakieś drobne obrażenia np odlamki szkła, dlatego często zamiast szkła używa się innych materiałów

  • Paolo Diego – 10.06.2018

    Producenci kaskow zapewne maja inne dane :P

  • Grzegorz Knapik – 17.06.2018

    Totalna manipulacja liczbami i pomylenie pojęć. Każdy średnio inteligentny człowiek ma świadomość, że samo używanie kasku nie zmniejszy liczby wypadków. Zadaniem kasku jest zminimalizowanie urazów głowy w momencie gdy wypadek się wydarzy. Sugerowanie, że kask nie ma wpływu na bezpieczeństwo jest po prostu głupie i szkodliwe.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.