Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejarze chcą pożyczać … elektryczne rowery. Ruszył pilotaż!

infobike
16.06.2020 07:30
0 Komentarzy

Przy dworcu kolejowym we Władysławowie (Pomorskie) rozpocząłsię w poniedziałek, 15 czerwca, test stacji ładowania i wynajmu rowerów, napędzanych energiąelektryczną. W przyszłym tygodniu podobny pilotaż zostanie uruchomiony w Helu.

To pionierski projekt Grupy PKP.

Kolejowy bike sharing

-„To kolejny etap naszego projektu, który polega nawprowadzeniu bike sharingu na dworce kolejowe. Od ponad roku trwały testywewnętrzne, teraz rozpoczynamy testy zewnętrzne, które potrwają do końcamiesiąca. Chcemy prosić mieszkańców i turystów o wypełnienie ankiety waplikacji internetowej i wskazanie błędów w funkcjonowaniu stacji ładowaniaoraz rowerów” – powiedział na konferencji prasowej we Władysławowie prezes PKPTelkol Mirosław Gilarski.

W rozmowie z PAP Gilarski podkreślił, że to pierwsza w krajuusługa bike sharingu na stacjach kolejowych oferowana przez Grupę PKP.

-„Ten nowatorski dla nas projekt wpisuje się w szeroko pojętąpolitykę rządu dotyczącą rozwoju elektromobilności w kraju” – podkreślił.

Letni pilotaż

Prezes PKP Telkol wyjaśnił, że jeśli pilotaż się powiedzie,wynajem rowerów i stacje ładowania będą funkcjonować we Władysławowie i Helu dokońca września.

„Pilotaż jest częścią prac badawczo-rozwojowych, któreprowadzimy w Grupie PKP nad rozwojem elektromobilności oraz tzw. transportu naostatniej mili z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Najlepszym sposobemprzed wdrożeniem docelowych rozwiązań jest ich sprawdzenie w rzeczywistości,stąd pomysł na przeprowadzenie testów na jednej z bardziej malowniczych trasrowerowych na Pomorzu” – nadmienił członek zarządu PKP S.A. MirosławAntonowicz.

Gilarski zaznaczył, że pilotaż bike sharingu w dwóchmiejscowościach na Półwyspie Helskim to również pomysł na zwalczaniewykluczenia komunikacyjnego. „Ktoś dojedzie wypożyczonym rowerem na stacjękolejową i dzięki temu zyskamy nowego klienta dla spółek przewozowych PKP” –dodał.

Jaki jest cel?

Docelowo na każdym z dwóch dworców kolejowych znajdzie się10 nowoczesnych rowerów elektrycznych, a obecnie we Władysławowie do dyspozycjiturystów i mieszkańców jest 20 pojazdów. W przyszłym tygodniu podobny punktładowania rowerów elektrycznych i ich wynajmu ruszy w Helu.

Obie stacje ładowania oraz wypożyczania pojazdów to 12stanowisk dla elektrycznych dwukołowców tj. rowerów, skuterów i hulajnóg.Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery do wypożyczenia, a pozostałe dlaużytkowników z własnymi pojazdami.

W specjalnej szafce z zamkiem elektromagnetycznym,otwieranej zdalnie przy pomocy dedykowanej aplikacji na smartfona, znajduje sięgniazdo 230V/8A do ładowania jednośladów, a także wejście USB do szybkiegozasilenia przenośnego sprzętu elektronicznego. W środku jest też miejsce namały bagaż podręczny oraz linka zabezpieczająca pojazd przed kradzieżą.

Oferowane do wypożyczenia rowery przy wspomaganiuelektrycznym mogą rozwinąć prędkość do 25 km/h. Dla mniej wprawionych osób,wyprodukowane w Polsce jednoślady wyposażono także w trzytrybowy systemwsparcia jazdy. Na w pełni naładowanej baterii takim rowerem będzie możnaprzejechać 100 kilometrów. Jazda jest możliwa również bez silnika elektrycznegotylko przy użyciu siły własnych mięśni.

Po użyciu roweru użytkownik ma odstawić go na jednej z dwóchstacji ładowania przy dworcach we Władysławowie i Helu. Trasa rowerowa międzytymi miejscowościami wynosi ok. 33 km.

Wdrażany pilotaż jest prowadzony w ramach projektu PilotMaker Elektro ScaleUp, który jest współfinansowany przez Polską Agencję RozwojuPrzedsiębiorczości. Jego głównym celem jest rozwijanie potencjałuelektromobilności w społeczeństwie, a także popularyzacja ekologicznych źródełtransportu.

PKP Telkol zlecił w całości wykonanie zadania start-upowiTrybEco z Łodzi.(PAP)

Komentarze