TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Lublin – społecznicy zabiegają o lepszą obsługę rowerzystów w PKP Intercity
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 15.04.2019 19:44:37
Lublin – społecznicy zabiegają lepszą obsługę rowerzystów w PKP Intercity

Za słaba obsługa rowerzystów w pociągach PKP Intercity – taki wniosek wypływa z listu Fundacji Mobilności Aktywnej z Lublina oraz innych grup rowerowych, które wnioskują o polepszenie obsługi jednośladów w składach kursujących z i do Lublina.

Za słaba obsługa rowerzystów w pociągach PKP Intercity – taki wniosek wypływa z listu Fundacji Mobilności Aktywnej z Lublina oraz innych grup rowerowych, które wnioskują o polepszenie obsługi jednośladów w składach kursujących z i do Lublina.

Pod listem podpisał się Aleksander Wiącek – prezes Fundacji. W imieniu sygnatariuszy Wiącek zwraca się prośbą o zwiększenie dostępności oferty dla osób podróżujących z rowerami w składach kursujących z/do Lublina w kierunku Warszawy i innych miast w Polsce.

Dalsza część listu

Lubelszczyzna jest coraz bardziej popularnym miejscem do uprawiania turystyki rowerowej, której znaczenie wzrosło po utworzeniu Szlaku Green Velo, a Lublin stanowi naturalny węzeł komunikacyjny z możliwością dalszej podróży np. na Roztocze. Równocześnie wiele osób i grup rowerowych z Lublina i Lubelszczyzny podróżuje w inne części Polski, jadąc np. do Szczecina, a następnie wracając z Gdańska. Rower jest również wykorzystywany przy okazji podróży o charakterze komunikacyjnym, stanowiącym narzędzie do przemieszczania się po terenie innych miast.

W aktualnym rozkładzie jazdy możliwości podróży z rowerem do/z Lublina są bardzo ograniczone i znacząco utrudniają planowanie lub organizowanie wyjazdów. Efektem jest częsta rezygnacja przez rowerzystów z podróży pociągiem na rzecz własnych samochodów lub korzystanie z nich jedynie okazjonalnie.

Pośród 8 pociągów w relacji Lublin-Warszawa jedynie trzy posiadają wagony z przedziałem rowerowym, z czego tylko dwa są widoczne w wyszukiwarce pociągów. W dwóch kolejnych składach przewóz jest dopuszczony tylko w przedsionku, przy czym wieczorny skład kursuje jedynie w piątki i niedziele. Pozostałe trzy pociągi nie mają opcji zakupu biletu na rower nawet w wagonie do tego nieprzystosowanym.

  1. TLK Kochanowski odj. 4:35 – przewóz rowerów (liczba miejsc ograniczona)

  2. TLK Kiev Express odj. 7:40 – wg zestawienia składów PKP IC i Portalu Pasażera wagon rowerowy, wg wyszukiwarki połączeń – brak możliwości zakupu biletu na rower. W faktycznym zestawieniu wagon rowerowy kursuje.

  3. TLK Zamoyski odj. 8:23 – przewóz rowerów (liczba miejsc ograniczona)

  4. TLK Warta odj. 11:48 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  5. TLK Noteć odj. 13:12 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  6. TLK odj. 15:15 – ograniczony przewóz rowerów w wag. Nieprzystosowanym

  7. TLK Inka odj. 17:45 – brak możliwości zakupu biletu na rower

  8. TLK Tuwim odj. 19:45 (tylko piątki i niedziele) – ograniczony przewóz rowerów w wag. nieprzystosowanym

Łącznie wszystkie pociągi umożliwiają przejazd jedynie kilkunastu rowerzystom w ciągu dnia w jednym kierunku, co nie pozwala na organizowanie się większych grup rowerowych turystów, szczególnie popularnych w przypadku klubów rowerowych i rodzin z dziećmi.

Wobec powyższego oraz zaczynającego się w kwietniu sezonu na turystykę rowerową, prosimy o:

  1. Dopuszczenie jeszcze w ramach obecnego rozkładu możliwości przewozu rowerów we wszystkich pociągach kursujących na trasie Lublin-Warszawa-Lublin (i dalej), w tym w co najmniej sześciu w wagonie z miejscem dla rowerów (nie w przedsionku) z równomiernym rozkładem w ciągu dnia.

  2. Zwiększenie liczby miejsc na rowery w pociągach kursujących w kierunku Szczecina i Trójmiasta (w sezonowym pociągu na Hel) do 12, z wykorzystaniem wagonów rowerowych o większej pojemności.

  3. Uruchomienie pociągu w kierunku Warszawy wyjeżdżającego z Lublina ok. 6 rano, korzystnego nie tylko dla pasażerów z rowerami, z uwagi na istniejącą ponad 3-godzinną przerwę.

Wdrożenie tych zmian znacząco zwiększy rowerową dostępność Lublina i Lubelszczyzny, a także zwiększy zainteresowanie podróżą koleją przez samych rowerzystów, z korzyścią finansową i wizerunkową dla firmy PKP Intercity. Będzie to również rozwiązanie korzystne dla pozostałych pasażerów, gdyż rowery w przedsionkach zwykle utrudniają lub uniemożliwiają dostęp do drzwi zewnętrznych i toalety, co jest szczególnie uciążliwe podczas szczytów przewozowych.

Swoje poparcie wyraziły:

  1. Towarzystwo dla Natury i Człowieka w Lublinie – Porozumienie Rowerowe

  2. Stowarzyszenie Rowerowy Lublin

  3. Lubelskie Towarzystwo Retro Cyklistów

  4. Klub Rowerowy Maksimum

  5. Świdnicki Klub Rowerowy "Alfa"

  6. Stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów

  7. BikeClub UMCS w Lublinie

Do wiadomości: Dziennik Wschodni, Kurier Lubelski, Gazeta Wyborcza Lublin, Radio Lublin, Rynek Kolejowy, Transport Publiczny, TransInfo.pl, Fundacja Pro Kolej.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Lublin
Fundacja Mobilności Aktywnej
PKP Intercity
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.