Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Marfia z jedyną ofertą na Veturilo. Warszawa, mamy problem

infobike
15.06.2020 16:30
0 Komentarzy

Tylko jedna oferta w przetargu ZDM Warszawa na dalszą obsługęWarszawskiego Roweru Publicznego.

I to mocno ponad budżetem.

Jedna oferta

Zwiększenie liczby rowerów do 6,4 tys., a stacji – do 505,ograniczenie terminali na rzecz aplikacji mobilnej oraz nowy system wypożyczeńdługoterminowych – to kilka z założeń nowego systemu rowerów miejskich Veturilo,na który w marcu ogłoszono przetarg.

Na obecnych zasadach Warszawski Rower Publiczny będziedziałać jedynie do końca tegorocznego sezonu. Wówczas kończy się podpisana w2017 r. czteroletnia umowa z dotychczasowym operatorem – firmą Nextbike Polska,która ma obecnie ogromne problemy finansowe. Nowa umowa, zawarta aż na osiemlat, miałaby obowiązywać od 1 marca przyszłego roku. Jak mówił w marcu dyrektorŁukasz Puchalski, ZDM ma nadzieję, że postępowanie uda się rozstrzygnąć najpóźniejw okresie wakacyjnym. Naszym zdaniem to mało realne i raczej przewidujemykolejne, rowerowe postępowanie.

Jedyną ofertę złożyła Marfina SL spod Barcelony, która operujew hiszpańskich miastach i starała się też o trójmiejski system Mevo.

Hiszpanie chcą od Warszawy aż 170,8 mln zł netto za osiemlat obsługi Veturilo, podczas gdy budżet ZDM na ten cel wynosi 128 mln zł brutto / 104 065 040 PLN netto. To oznacza przekroczenie o 66 ml zł netto. Nikt wobecnej sytuacji nie dołoży tyle do rowerów miejskich. No chyba, że się mylimy…

Ponadto Marfina zaoferowała stolicy:

  • procentowezwiększenie floty rowerówWRP przeznaczonej do wymianyzaczynając od Przerwymiędzysezonowej 2023/2024: brakdeklaracji

  • skrócenie czasu przebywaniaroweru znajdującego się na liścierowerów oczekujących na przeglądokresowy: 24 godziny;

  • przygotowanie i udostępnianie prezentacji multimedialnychdotyczących systemu WRP i WWR: deklaracja Wykonawcy;

  • przygotowanie i udostępnienie dwóch filmówinformacyjno-promocyjnych: deklaracjaWykonawcy.

  • przygotowanie i bieżące udostępnianie systemu do prezentacjidanych dotyczących systemu WRP: deklaracja Wykonawcy.

  • warunki płatności i termin wykonania: zgodnie z zapisamiSIWZ.

A miało być tak pięknie…

Nowy kontrakt przewidywał powiększenie systemu. Liczbarowerów miała wzrosnąć do 6,4 tys., a stacji – do 505. Wszystkie nowe rowery miałybyć wyposażone m.in. w czytnik kart zbliżeniowych, nadajnik GPS, zapięcie natylne koło oraz diodę informującą użytkownika o stanie roweru. W specjalniewyznaczonych strefach przewidywano zwrot roweru za dodatkową. Posłuży do tegoobejma umieszczona przy tylnym kole. Czytnik kart zbliżeniowych miał umożliwićszybkie wypożyczenie rowerów np. za pomocą karty miejskiej.

Zmiany czekały również stacje wypożyczeń. Ich liczba miała zwiększyćsię do 505 – jednak jedynie ok. 50 głównych stacji miało być stacjami”aktywnymi” wyposażonymi w terminal i elektrozamki. Na pozostałychstacjach miały być one zastąpione przez totem informacyjny i stojaki rowerowe. Rezygnacjaz terminali – których cena to ok. 19 tys. zł za sztukę – miała przynieść oszczędności,które pozwolą na powiększenie systemu.

Nowością miał być też system długoterminowych wypożyczeń -Warszawska Wypożyczalnia Rowerów. Do dyspozycji warszawiaków miało być 100zwykłych rowerów miejskich, kolejne 100 ze wspomaganiem elektrycznym, 12różnych rowerów towarowych (w tym część elektryczna), pięć rowerów napędzanychsiłą rąk (tzw. handbike, dla osób o ograniczonej mobilności), pięć rowerówtrójkołowch (z myślą o osobach starszych) oraz pięć tandemów. Rowery te można bybyło wypożyczyć na okres do kilku miesięcy.

Z danych ZDM wynikało, że roczny koszt obsługi nowegosystemu ma wynieść 16 mln zł brutto.

Komentarze