Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MEVO ma poślizg. Rowery przyniesie św. Mikołaj

infobike
08.11.2018 10:00
0 Komentarzy

Zamiast planowanego 18 listopada, rower metropolitalny MEVOwystartuje najprawdopodobniej trzy tygodnie później. Obszar MetropolitalnyGdańsk – Gdynia – Sopot tłumaczy zmianę terminu przyczynami technicznymi i organizacyjnymi.

Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot,które w imieniu 14 samorządów realizuje system roweru metropolitalnego,podkreśla, że monitoruje na bieżąco postęp prac nad projektem i będzieinformował na bieżąco, czy zakładany termin 21 dni opóźnienia zostaniedotrzymany.

Wdrażanie MEVO

Na wdrożenie systemu roweru MEVO składa się wiele powiązanychelementów: konstrukcja wzorcowego roweru i uruchomienie procesutechnologicznego ich produkcji, instalacja 660 stacji postojowych, system ITpozwalający na zarządzanie i wypożyczanie rowerów oraz uruchomienie centrummonitoringu.

Obecnie w każdym z tych obszarów prace są finalizowane.Jeśli chodzi o stacje postojowe, dużym wyzwaniem było przekazanie operatorowisystemu utwardzonych terenów, na których można było dokonać montażu stacji.

– Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywnąopinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało wiele pracyadministracyjnej i rozwiązania wielu kwestii formalno-prawnych – tłumaczyMichał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. -Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów podstacje, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych naterenie wszystkich czternastu gmin. Tymczasem rynek budowlany jest bardzo trudnyze względu na realizację setek inwestycji finansowanych w ramach projektóweuropejskich i brakuje wolnych rąk do pracy.

Stojaki pojawiły się już w większości miast i miejscowości,i większości wyznaczonych lokalizacji. Niedawno udoskonalony został system ichmocowania, aby nie odstawały od podłoża w przypadku pochyłych i nierównychpowierzchni. Zaakceptowane zostały też duże i małe totemy informacyjne (ichwygląd poniżej), które są obecnie instalowane.

Czemu zimą?

– Chcemy nie tylko, aby trend coraz częstszego korzystania wcodziennych podróżach z roweru był kontynuowany przez mieszkańców Gdańska imetropolii, ale wraz z MEVO rozpocząć nowy trend: aby rowerem poruszać się nietylko w sezonie wiosna – jesień, ale również w mniej sprzyjającej aurze -odpowiada Michał Glaser. – Skoro masowe poruszanie się rowerami zimą jest możliwew miastach Skandynawii, takich jak Kopenhaga, nie widzimy przeciwwskazań. dlaktórych nie miałoby się to sprawdzić w gminach Obszaru Metropolitalnego.

Rower MEVO będzie jednym z pierwszych tak dużym w Polscesystemów, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniającdostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Zimą dostępne będzie 30proc. floty – czyli dokładnie tyle, ile jeździć ma w pilotażowej fazie systemu(100 proc. pojazdów będzie dostępnych wiosną 2019 r.).

Największy system

System Roweru Metropolitalnego jest flagowym inajważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie tonajwiększy w Europie system w całości składający się z rowerów elektrycznych.4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonować będzie na terenie14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck,Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).

Rower Metropolitalny jest też przykładem współpracymetropolitalnej, dzięki której powstanie jednolity i zintegrowany środektransportu publicznego. To również przykład działania mechanizmu ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych, jako źródła innowacji i rozwoju metropolii.

Komentarze