Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NextBike: Do końca września Mevo z kompletem rowerów

infobike
03.09.2019 10:30
0 Komentarzy

Paweł Orłowski, prezes spółki NextBike Polska przedstawiłradnym Miasta Gdańska aktualny stan wdrożenia projektu Mevo. Za portalemgdansk.pl przypominamy jego raport i odpowiedzi na pytania radnych, które padływ czwartek, 29 sierpnia.

Przypomnijmy: system Mevo ruszył po półrocznym opóźnieniupierwszego etapu pod koniec marca 2019 r. Organizatorem systemu rowerupublicznego dla 14 gmin metropolii jest Stowarzyszenie Obszar MetropolitalnyGdańsk – Gdynia – Sopot, a jego operatorem, wybrana w ramach przetargu spółkaNextbike Polska. Według umowy OM GGS z operatorem, system pod koniec marca miałjuż de facto funkcjonować w całości.

Zdaniem szefa NextBike Polska

-„Jest to jeden z trudniejszych projektów, które przyszłonam realizować. Ma duże opóźnienie spowodowane głównie trudnościami wewspółpracy z naszym partnerem, czyli (niemiecką spółką – red.) Nextbike GmbH.Rowery dla Mevo produkujemy w kooperacji ze wspomnianą niemiecką firmą, aprodukcja ta jest dość złożona z uwagi na elektryczne wspomaganie. (…)Dziś (29 sierpnia – red.) do Gdańska zjechało 228 kolejnych rowerów z drugiegoetapu projektu. Plan produkcyjny zakłada ukończenie we wrześniu całej puliponad 4 tys. rowerów (obu etapów projektu – red.). Będą one stopniowoprzyjeżdżać do Gdańska i przejdą następnie testy pracowników ObszaruMetropolitalnego.

Mevo to projekt innowacyjny, takiego typu projektu nie manigdzie na świecie, wymaga czasu i ustabilizowania operacji (…). Jestskomplikowany także dlatego, że jest bardzo rozległy, dotyczy 14 gmin inajwiększego w kraju obszaru jeżeli chodzi o funkcjonowanie systemu rowerupublicznego. Trwa w sumie 6,5 roku

W I etapie dostarczyliśmy 1224 rowery, w II dostarczymyjeszcze 2600 (w sumie 4024). Do 25 sierpnia w systemie zarejestrowało się 142tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 1,5 miliona razy. To wynikimponujący na tle innych systemów. Otrzymaliśmy już pierwszą karę za opóźnieniepierwszego etapu i będą zapewne naliczone kolejne. My te kary będziemy sięstarali dochodzić od strony niemieckiej – Nextbike GmbH, żeby projekt ukończyć.W 2020 r. projekt Mevo ma osiągnąć rentowność, co zapewni mu trwałość wkolejnych latach.

Jakie trudności?

Na pytanie jednego z radnych o główną przyczynę trudności zwdrożeniem systemu Paweł Orłowski odpowiedział:W zeszłym roku wygraliśmy w Polsce 29 przetargów i rozbudowaliśmy naszsystem roweru publicznego do ponad 40 miast. Liczba zamówień i hossa na szerokopojętym rynku rowerowym spowodowała, że nasz partner nie wyrabiał się zprodukcją. To spowodowało, że niemiecka spółka miała w ubiegłym roku równieżproblemy płynnościowe. Jej akcjonariusze rozwiązali problem w lipcu tego roku -fundusz, który jest właścicielem Nextbike GmbH dofinansował firmęzabezpieczając środki na jej dalszy rozwój i dokończenie naszej produkcji. 624rowery mamy już w tej chwili wyprodukowane. Dalsza produkcja ruszy 10 września,mogę więc zapewnić, że będziemy kolejne pojazdy na bieżąco testować iwprowadzać do systemu. Produkcja idzie już sprawnie, jest udrożniona. Nie widzęzagrożenia dla dalszej realizacji.

O stabilności finansowej Nextbike Polska: Projekt Mevobardzo dużo nas kosztował, przyniósł nam dużą stratę w pierwszym roku, wzwiązku z opóźnieniami i błędami w dostawie ponieśliśmy duże koszty. W dużej mierze właśnie z tytułu wdrażaniaMevo firma miała stratę w I połowie 2019 r.. Jesteśmy w trakcie uruchamianiadodatkowych środków finansowych: poprosiliśmy naszych akcjonariuszy opodniesienie kapitału w wyniku emisji z kapitału docelowego, więc pieniądze nafunkcjonowanie Mevo już w tej chwili zapewniamy firmie. Przejściowe trudności zlipca ustępują i działanie systemu wraca do normy. Bardzo przepraszamy zawszystkie opóźnienia. Robimy wszystko, by ten projekt dopiąć. Jest dla nasbardzo ważny, referencyjny.

Średnio 10 wypożyczeń na rower to bardzo dobry wynik. Naostatniej konferencji Velocity prezentowano rower helsiński, który miał średniodziewięć wypożyczeń dziennie. My mamy takie dni, gdy jest ich 14. System cieszysię więc dużym zainteresowaniem, i to dobry prognostyk na kolejne lata. Spodziewamysię, że w przyszłym roku w Trójmieście 3 proc. codziennego ruchukomunikacyjnego realizowane będzie właśnie za pomocą Mevo.

O serwisowaniu i dostępności: dziennie na serwis zjeżdża namponad 300 rowerów. Sytuacja jest bardzo dynamiczna W ciągu dnia część wypada zobsługi, bo jest uszkodzona i trafia do serwisu, gdzie natychmiast sąnaprawiane. Z perspektywy użytkownika część z nich widać w aplikacji jakozepsute, ponieważ nie zostały jeszcze “zwiezione z miasta”. Teraz, w tym momencie:ok 500 rowerów jedzie, 150 jest zarezerwowanych (są więc niewidoczne waplikacji). W ciągu dnia zaczynają się także wyładowywać baterie i spadadostępność: tak jest skonstruowany system z uwagi na wspomaganie elektryczne. Wciągu dnia wymieniamy baterie ok 500 razy, na bieżąco ładujemy zapas (wczterogodzinnym cyklu) przez cały dzień i w nocy 70 proc. baterii wyjeżdża namiasto zgodnie z marszrutą wyznaczoną przez system informatyczny. Rozproszonysystem wymiany baterii to najtrudniejszy element Mevo i właśnie tutajobawialiśmy się największych trudności, bo nikt tego na świecie nie robił wtakim modelu. My proces wymiany baterii oddzieliliśmy (od pozostałego serwisu-red.) ze względu na bezpieczeństwo i sprawność operacyjną. Realizują godedykowane ekipy. Nasza sprawność w tym zakresie będzie rosła: im więcej będzie rowerów, tym więcej będzieekip i ładowarek. Głównej wymiany dokonujemy w nocy, z uwagi na zakorkowanie,byłoby to niefektywne kosztowo i nieskuteczne, gdybyśmy to robili w ciągu dnia.Mamy bufor baterii, nie jest więc problemem dostępność baterii czy ładowania.Są wyłącznie problemy logistyczne wynikające choćby z tego, że jest togigantyczny obszar.

Komentarze