Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Odrzańskim mostem w Siekierkach pojadą rowerzyści

infobike
25.01.2019 12:00
0 Komentarzy

To będzie jedna z największych atrakcji zachodniopomorskichtras rowerowych, ale i całego polsko – niemieckiego pogranicza nastawionego naturystykę rowerową.

Po wielu latach marzeń i starań, dawny most kolejowySiekierki – Neurüdnitz w końcu stanie się ścieżką pieszo-rowerową. Partnerzyprojektu czyli Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiegooraz strona niemiecka Urząd Barnim-Oderbruch podpisali umowę na realizacjęprojektu. W wydarzeniu wzięli udział m.in. marszałek Olgierd Geblewicz iwicemarszałek Jarosław Rzepa.

– Ten most autentycznie łączy i to nie tylko Polskę iNiemcy, Pomorze Zachodnie i Brandenburgię ale i naszą ideę. Chcemy by nasimieszkańcy mogli się odwiedzać i poznawać podróżując rowerem. Bardzo sięcieszę, że w końcu udało się podpisać tą umowę. Było to możliwe dzięki wsparciuwszystkich tutaj obecnych. Most jest wciąż własnością PKP PLK,, ale wojewodawspiera nas w tym by został skomunalizowany. W przyszłości obiekt będzieutrzymywany przez burmistrza Cedyni, ale my w tym pomożemy. – podkreślałOlgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Droga + platforma

Punkt obserwacji rzadkich gatunków ptaków, rozlewisk Odry,ale i prawdziwe wrota do rowerowych tras Pomorza Zachodniego lub przystanek narowerowej drodze do Berlina czy wzdłuż Odry. Liczący 660 metrów most Siekierki- Neurüdnitz stanie się nie tylko ścieżką pieszo – rowerową, ale zostanie takżewzbogacony o platformę widokową. Całkowita wartość projektu to 15,36 mln zł, zczego wartość inwestycji po stronie polskich wyniesie 7,38 mln zł. Inwestycjaotrzymała 3,6 mln euro dofinansowanie z programu INTERREG Va.

– Inwestycję wykonujemy z poszanowaniem środowiska.Zbudowaliśmy platformy, którym Bubo Bubo się teraz przygląda, a na których naczas prac budowlanych będzie mógł zamieszkać. We wrześniu, z wymogówśrodowiskowych, będziemy mogli rozpocząć pracę budowlane. Wierzę, że do tegoczasu uda nam się wyłonić wykonawcę i rozpocząć inwestycję, która będzie wprzyszłości dobrze służyć naszym mieszkańcom i wypoczywającym u nas turystom -wyjaśniał Jarosław Rzepa, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Zespół Parków Krajobrazowych WojewództwaZachodniopomorskiego i Urząd Gminy Barnim-Oderbruch wspólnie zmodernizują dwa,liczące 330m odcinki mostu. Strona niemiecka zrealizuje swoją część wtechnologii, która umożliwi w przyszłości podniesienie przęsła dla celówtransportu wodnego na Odrze, warunkiem jest oczywiście zawarcie w przyszłościodpowiednich porozumień na poziomie rządu Polski i Niemiec.

– Wpisujemy się w ten nurt przestrzeni dla kultury,społeczeństwa i gospodarki. Bierzcie i korzystacie z unijnego Interregu, którygwarantuje 85% dofinansowania.- powiedział Bogusław Libaradzki, Poseł doParlamentu Europejskiego. .

Ruszy przetarg

Partnerzy aktualnie przygotowują przetarg na realizacjęinwestycji. Jej rozpoczęcie powinno nastąpić pod koniec bieżącego roku, azakończenie prac modernizacyjnych planowane jest na 2021 r. W trakcieprowadzenia prac zaplanowano działania ochrony czynnej dla sowy-puchaczapoprzez zainstalowanie w promieniu 10 km od mostu sztucznych platform lęgowych.To wszystko na wypadek opuszczenia przez Bubo-Bubo obiektu na czas remontu.

– Nad tym projektem pracowaliśmy od 5 lat. Mamy pięknekrajobrazy, wspaniałą naturę i dwie metropolie: Szczecin i Berlin. Nasi mieszkańcyuwielbiają aktywny wypoczynek. Ten most świetnie wpisze się w nasze trasyrowerowe, ale i umożliwi poznanie regionów. – opisywał Karsten Birkholz zUrzędu Gminy Barnim – Oderbruch.

– Bardzo się cieszę, jest to dla mnie projekt osobisty,wielokrotnie tamtędy spacerowałem. To projekt symbolizujący Europę ieuropejskie wartości. To szansa na zaktywizowanie lokalnego potencjału, okazjado lepszego poznania siebie poznania siebie nawzajem, do spotkań. A więc dozobaczenia na moście.- dodawał Marco Büchel, deputowany Landtagu Brandenburgii.

Projekt zakłada również przeprowadzenie specjalnychwarsztatów dla lokalnej społeczności, celem jak najlepszego wykorzystaniapotencjału turystycznego tej atrakcji. Powstanie także film reklamowy orazzaplanowane zostaną spoty w mediach celem promocji mostu jako produktuturystycznego w regionie. Zmodernizowany obiekt będzie swoistą bramą dopoznania tras rowerowych po obu stronach Granicy. Warto przypomnieć, ze wubiegłym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach SzlakuPojezierzy Zachodnich zrealizował m.in. 36 km odcinek trasy rowerowej z Siekierek do Trzcińska Zdrój, a w jejotwarciu wzięło udział blisko pół tysiąca rowerzystów. Okoliczne samorządy nieukrywają, że to inwestycja, która ożywi lokalny potencjał turystyczny.

Mostowa historia

Zbudowany w 1892 r. most jest najdłuższym tego typu obiektemna Odrze. Ostatnie regularne pociągi przejechały po nim w 1945 r. Znajduje sięw odległości 77 km od Szczecina oraz 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie.Ma znaczenie symboliczne zarówno w wymiarze historycznym, jaki i politycznym.Most był świadkiem tragicznych wydarzeń II Wojny Światowej i następstwem ZimnejWojny. W 1945 został wysadzone przez wycofujące się wojska niemieckie. Powojnie na skutek ofensywnych planów strategicznych wojsk radzieckich zostałodbudowany jednak do zamknięcia i likwidacji linii kolejowej w 1999 r. nieprzejechał po nim żaden pociąg poza przejazdami służącymi dynamicznym testomobciążeniowym. Dzisiaj jest symbolem wspólnej europejskiej historii, przyrodyoraz pojednania Polski i Niemiec, a także inspiracją do współpracypolsko-niemieckiej dla obecnych i przyszłych pokoleń. Od roku 2004 r. po obustronach Odry czynione były starania, aby obiekt przywrócić do życia.

Komentarze