TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Po Świdnicy trolejbusem? TRAKO sprawdza
SWIDNICA24.PL/ - Opublikowano: 09.11.2018 09:42:11

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy szykuje się do zakupu pierwszych w mieście autobusów elektrycznych.

Jak informuje portal swidnica24.pl - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy szykuje się do zakupu pierwszych w mieście autobusów elektrycznych. Ekologicznym rozwiązaniom przyglądają się także świdniccy urzędnicy. W czerwcu poprosili firmę TRAKO o przeanalizowanie możliwości wykorzystania w miejskiej komunikacji tzw. autobusów zeroemisyjnych. Przy tej okazji sprawdzono, czy opłacalne byłoby uruchomienie w Świdnicy linii trolejbusowych.

Zgodnie z przyjętą w styczniu ustawą o elektromobilności, każda jednostka samorządu terytorialnego licząca co najmniej 50 tysięcy mieszkańców i organizująca komunikację miejską, od 1 stycznia 2028 roku będzie musiała zapewnić co najmniej 30-procentowy udział pojazdów zeroemisyjnych – elektrycznych, napędzanych gazem lub wodorem – we flocie służącej do obsługi miejskich linii. Ustawa nakazuje też samorządom przygotowanie analizy kosztów i korzyści związanych z inwestycjami w tabor zeroemisyjny.

W przypadku Świdnicy opracowanie tego dokumentu zlecono firmie Trako Projekty Transportowe z Wrocławia. Eksperci sprawdzili więc, jaki rodzaj autobusów sprawdziłby się w mieście najlepiej. Porównano pojazdy o napędzie wodorowym, CNG, elektrycznym – zasilanych z punktów ładowania, a także możliwość uruchomienia sieci trolejbusowej.

– Najbardziej optymalny wariant uruchomienia trakcji trolejbusowej obejmowałby elektryfikację linii 1, 6 oraz 7, gdyż tworzą one 2 wiązki par linii na możliwie długim wspólnym odcinku trasy: 1) od pl. Grunwaldzkiego, wzdłuż centrum miasta, przez ul. Jodłową, aż do ul. Kopernika – tworzoną przez linie 1 i 6, 2) w zachodniej części miasta od pętli przy ul. Emilii Plater, do ul. Riedla – linie 1 i 7 – wyliczają autorzy opracowania. – Wskazane linie 1, 6 i 7 będą częściowo pokryte siecią trakcyjną, dlatego z tego względu zakłada się kursowanie trolejbusów z napędem pomocniczym na fragmentach tras bez trakcji trolejbusowej. Największe pokrycie siecią trakcyjną będą miały linie 1 oraz 6 – linie te są najczęściej kursującymi liniami w całej sieci świdnickiej komunikacji miejskiej. Wyjazdy z zajezdni nie będą się odbywać z wykorzystaniem akumulatorów, ponieważ trakcja trolejbusowa została przewidziana od ul. Kopernika do zajezdni przy ul. Inżynierskiej. Łączna długość sieci trakcyjnej, tj. toru pojedynczego dla trolejbusów w Świdnicy docelowo wyniesie 10,2 km w jedną stronę – dodają.

Podliczono też, jaki byłby koszt budowy sieci trolejbusowej. Na dostosowanie zajezdni do ich obsługi należałoby wydać 12,2 mln złotych, na zakup pierwszych pojazdów – 18 mln złotych, na budowę sieci trakcyjnej – 40,8 mln, zaś na budowę podstacji zasilających – 8,4 mln. W sumie byłaby to inwestycja opiewająca na 59 mln złotych.

opr. “Trako" Projekty Transportowe, mat. UM Świdnica

W ocenie autorów dokumentu wariant zakładający uruchomienie sieci trolejbusowej byłby jednym z najmniej korzystnych – przede wszystkim z uwagi na koszt jego budowy. Dalszej analizie poddano więc możliwość zakupu autobusów konwencjonalnych – spełniających normę EURO 6, a także autobusów elektrycznych, których ładowanie mogłoby się odbywać na pętlach.

– Inwestycja w autobusy elektryczne akumulatorowe nie powinna zostać zrealizowana, gdyż jest nieefektywna pod względem społeczno-gospodarczym. Zmonetyzowane koszty z tytułu ich eksploatacji przewyższą poziom korzyści ekonomiczno-społecznych. Zatem osiągnięcie poziomów minimalnego udziału autobusów zeroemisyjnych zgodnie z zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych we flocie operatora świdnickiej komunikacji miejskiej nie jest wymagane – konkludują eksperci. Dodają jednak, że może się to zmienić wraz z ze spadkiem ceny autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów z poziomu 2,2 mln do 1,7 mln złotych.

– Niezależnie od wyników niniejszej analizy, Gmina Świdnica deklaruje gotowość do wprowadzenia do eksploatacji autobusów zeroemisyjnych, przy uzyskaniu środków zewnętrznych na ten cel – podsumowują eksperci firmy Trako.

W sprawie dokumentu trwają właśnie konsultacje społeczne. Każdy z mieszkańców może się zapoznać z opracowaniem na stronie Urzędu Miejskiego i przekazać swoje uwagi, propozycje oraz opinie na jego temat.



WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
badanie
MPK Świdnica
TRAKO
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.