TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Radom komunikacyjnie podsumował 2018 rok
- Opublikowano: 08.01.2019 09:56:54
Radom komunikacyjnie podsumował 2018 rok (foto: MZDiK)

Podsumowanie wydarzeń roku 2018 w drogownictwie i komunikacji miejskiej .

Nowe nawierzchnie ulic i chodników, kolejne drogi dla rowerów, sygnalizacje świetlne w niebezpiecznych miejscach, rozbudowa oświetlenia ulicznego, zakup nowych autobusów oraz rozpoczęcie dwóch dużych inwestycji: przebudowy alei Wojska Polskiego i budowy odcinka trasy N-S - to najważniejsze wydarzenia drogowo-komunikacyjne roku 2018 w Radomiu.

W ramach tak zwanych czynówek i innych zadań zostały oddane do użytku: cała ulica Czereśniowa na Wośnikach, parking przy ulicy Chrobrego 48 na osiedlu Akademickim, sięgacz ulicy Gospodarczej na Jeżowej Woli, parking obok bloku przy ulicy Maratońskiej 3 na Borkach, całe ulice Klonowica i Redutowa na Zamłyniu oraz jezdnia dojazdowa do bloku przy ulicy Piastowskiej 6 na Michałowie. Ostatnim zadaniem w tym roku była ulica Gołębiowska na Gołębiowie. Możliwość budowy bądź modernizacji ulic gminnych oraz dróg wewnętrznych, dla których gmina miasta Radomia jest zarządcą - przy współudziale finansowym mieszkańców albo innych użytkowników - istnieje od ponad dwudziestu lat.

Radomski Program Drogowy to z kolei utwardzanie dróg gruntowych. Asfalt pojawił się na 39 odcinkach radomskich ulic, między innymi na Bagiennej, Garbarskiej, Iglastej, Józefowskiej, Kończyckiej, Marglowej, Masztowej, Mostowej, Ofiary, Puszczańskiej, Radiowej, Siarczyńskiego, Skórzanej, Wycecha i Ziemowita. Miniony rok był trzecim sezonem funkcjonowania tego programu. Od 2016 roku do tej pory udało się utwardzić łącznie 141 odcinków ulic gruntowych.

Rozpoczęły się także trzy istotne inwestycje, które w znacznym stopniu pozwolą docelowo usprawnić ruch w okolicy. Najważniejszą jest oczywiście przebudowa odcinków tras krajowych nr 9 i 12, to znaczy całej alei Wojska Polskiego, całej ulicy Zwolińskiego, odcinka ulicy Żółkiewskiego i ronda Popiełuszki. Roboty potrwają tam do 2020 roku. W roku 2019 planowany jest natomiast finał budowy śródmiejskiego odcinka trasy N-S, łączącego rondo Mikołajczyka (obok dworca PKS) z ulicami Żeromskiego i Szklaną. Pozwoli to na odciążenie dość zatłoczonej ulicy 25 Czerwca. Dwuletnim zadaniem jest także budowa całej ulicy Małcużyńskiego - jedynej drogi powiatowej w mieście, która była gruntowa.

Bezpieczeństwo poprawiło się na skrzyżowaniu ulic Mireckiego, Szarych Szeregów i Wernera. Powstały dodatkowe pasy ruchu i drogi dla rowerów, zainstalowana została ponadto nowa sygnalizacja świetlna - i to nie tylko na samym skrzyżowaniu, lecz też na dwóch sąsiednich przejściach dla pieszych. A skoro o światłach mowa, to w minionym roku zostały one również zamontowane na pograniczu Michałowa i Brzustówki - u zbiegu ulic Mieszka I, Królowej Jadwigi oraz Brzustowskiej. Przy okazji powstał dodatkowy pas ruchu do skrętu w prawo z ulicy Królowej Jadwigi. W grudniu wzbudzane światła pojawiły się na przejściu dla pieszych na ulicy Kozienickiej, pomiędzy kościołem oraz cmentarzem.

Dla rowerzystów został ułatwiony wyjazd z Borek do drogi wylotowej w stronę Cerekwi i Domaniowa. Powstała dla nich nowa trasa na odcinku od ulicy Maratońskiej aż do ulicy Wapiennej. Piesi mogą korzystać z wyremontowanych chodników przy ulicach Królowej Jadwigi, Piastowskiej, Jasińskiego, Strzeleckiej i Lechickiej. Nowe oświetlenie dróg stanęło przy Józefowskiej, Zbożowej, Czarnej, Stromieckiej, Rolniczej i Komunalnej. Żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych, doświetliliśmy ponadto niektóre przejścia - pojawiły się tam dodatkowe lampy emitujące jaśniejsze światło.

Na początku stycznia została oddana do użytku kładka dla pieszych oraz rowerzystów nad ulicą Szarych Szeregów. Połączyła ona północną część Oboziska - gdzie jest kilkadziesiąt posesji i kościół - z pozostałą częścią dzielnicy. Pod koniec marca kierowcy, rowerzyści i piesi zaczęli korzystać z odbudowanego przepustu na ulicy Owalnej (nad rzeką Mleczną). Usprawniło to ruch między Wośnikami a Jeżową Wolą. Tymczasowa kładka z ulicy Owalnej trafiła na ulicę Grzybowską. Przed ostatnim wakacyjnym weekendem został otwarty odbudowany most pomiędzy dzielnicami Firlej i Krzewień. Dotychczasowa przeprawa na ulicy Ofiar Firleja została kompleksowo wyremontowana po uszkodzeniu jej przez wezbraną wodę Mlecznej. W grudniu zakończyły się roboty przy budowie nowej kładki nad ulicą Osiedlową na Ustroniu, między wieżowcami nr 6 i 14 a centrum medycznym - naprzeciw końcówki ulicy Cymerysa-Kwiatkowskiego.

Warto przypomnieć, że radomscy radni w 2018 roku nadali nazwy kilku ulicom. Na Wośnikach (pomiędzy Kielecką a Wośnicką) mamy obecnie ulicę Inwestycyjną, na Jeżowej Woli (w sąsiedztwie Nasypowej i Zielonego Wzgórza) jest ulica Księżycowa, a wewnętrzna droga za Galerią Słoneczną (między Malczewskiego a Chrobrego) została nazwana imieniem Galileusza. Z kolei na Wincentowie ulica Czynu Chłopskiego zmieniła się na... Czynu Chłopskiego, lecz już innego (to w ramach ustawy dekomunizacyjnej). Jeśli jesteśmy przy nazwach ulic, to przypomnijmy, że w 2018 roku pojawiło się w Radomiu prawie 160 nowych tabliczek Systemu Informacji Miejskiej z nazwami ulic, placów oraz rond.

W połowie marca trafił na testy do Radomia nietypowy autobus przegubowy. MAN wyróżniał się nie tylko długością (niemalże 19 metrów), ale również liczbą drzwi - pasażerowie mogli skorzystać z pięciu wejść. Kilka miesięcy później Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zakupiło ten egzemplarz. Został on oklejony symbolami "Niepodległa" z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. W sierpniu na trasy pięciu linii wyjechało aż 28 fabrycznie nowych autobusów marki Autosan Sancity M12LF, kupionych przez firmę Michalczewski. Mają one klimatyzację, monitoring, duże wyświetlacze i ładowarki USB. To efekt ogłoszonego przez organizatora komunikacji przetargu na obsługę linii.

Miasto otrzymało w 2018 roku dofinansowanie na realizację tak zwanego programu multimodalnego, obejmującego między innymi budowę tras dla rowerów, zakup autobusów elektrycznych, ustawienie nowych wiat przystankowych, tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i biletomatów oraz powstanie parkingu w systemie Park & Ride (czyli Parkuj i Jedź) przy ulicy Kelles-Krauza. Zgodnie z zapowiedziami ten projekt ma być realizowany w roku 2019.

Otwarcie parku na Michałowie po rewitalizacji, bezpłatna komunikacja dla wszystkich, specjalna linia M obsługiwana wyjątkowymi autobusami oraz spotkanie z podróżnikami rowerzystami w Amfiteatrze - to główne atrakcje Dnia bez Samochodu. Wydarzeń nie brakowało także podczas całego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Władze Radomia ogłosiły wtedy między innymi, iż dotychczasowe bilety jednorazowe staną się biletami godzinnymi. Radni zaakceptowali ten pomysł kilka dni później. Zapowiedziano również utworzenie nowych linii nocnych. Ruszyły one na początku grudnia. Linia N1 połączyła Prędocinek z Józefowem, zaś N2 - Południe z Gołębiowem II. Pomiędzy autobusami obu linii możliwe są przesiadki przy dworcu PKP - o tych samych godzinach mają one tam krótkie postoje. Obchody ETZT 2018 dostrzegło Ministerstwo Infrastruktury, które naszą kampanię uznało za jedną z ciekawszych w Polsce. Prezentację na ten temat przedstawiliśmy w Warszawie, zostaliśmy także tak zwanym Złotym Uczestnikiem.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Radom
MZDiK Radom
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.