TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rosja próbuje uregulować jazdę pojazdami elektrycznymi
PAP/INFOBIKE.PL - Opublikowano: 07.10.2019 17:36:10
Rosja próbuje uregulować jazdę pojazdami elektrycznymi

Wraz z rosnącą popularnością elektrycznych hulajnóg i innych pojazdów z silnikami elektrycznymi, prawodawcy próbują uregulować przepisy dotyczące poruszania się nimi. Kolejną próbę takich regulacji podejmuje Rosja.

Wraz z rosnącą popularnością elektrycznych hulajnóg i innych pojazdów z silnikami elektrycznymi, prawodawcy próbują uregulować przepisy dotyczące poruszania się nimi. Kolejną próbę takich regulacji podejmuje Rosja.

W Rosji, w której od dwóch lat trwają przymiarki do prawnego uregulowania poruszania się hulajnogami i innymi pojazdami elektrycznymi, pojawiła się propozycja, by do przepisów ruchu drogowego wprowadzić dla nich nowy termin: środki mobilności indywidualnej.

Nie szybciej niż 20 km/h

"Środkami mobilności indywidualnej" miałyby zostać - prócz hulajnóg zasilanych prądem - także monocykle, pojazdy typu segway i deskorolki elektryczne, a także rolki i zwykłe hulajnogi. Osoby jeżdżące na nich - w razie przyjęcia odpowiednich przepisów - będą musiały jeździć po ścieżkachrowerowych. Jeśli takich ścieżek nie ma, będą mogły poruszać się po chodnikach, ale z prędkością nie większą niż 20 km/h.

Możliwe też będzie użytkowanie tych pojazdów na jezdni, na tych samych zasadach jakrowerów, czyli trzymając się jak najbliżej prawej strony.

Nowe propozycje przepisów

O nowych propozycjach poinformował media w weekend szef ośrodka badawczego centrum bezpieczeństwa drogowego MSW Rosji Dmitrij Mitroszyn. Projekt przepisów wciąż jest omawiany i nie został jeszcze ostatecznie uzgodniony - zastrzegł Mitroszyn.

Wcześniej z apelem do ministerstwa transportu Rosji o regulacje prawne dotyczące pojazdów elektrycznych zwrócił się Związek Pieszych. Organizacja ta zaproponowała wprowadzenie klasyfikacji pojazdów elektrycznych. Związek Pieszych chce, aby hulajnogi elektryczne o mocy do 250 W i prędkości do 20 km/h jeździły po ścieżkachrowerowych, a szybsze pojazdy elektryczne po jezdniach i by te drugie zrównać ze skuterami.

Popularność hulajnóg w Moskwie

Hulajnogi elektryczne cieszą się wielką popularnością w Moskwie. Używają ich kurierzy pocztowi i pracownicy firm oferujących dostawę jedzenia do domu, a także zwykli mieszkańcy. Hulajnogę można wnieść do metra, a szerokie chodniki sprzyjają jeździe. Około 100 tys. osób korzysta w mieście z usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych jeżdżących z prędkością do 20 km/h.

Problem zaczyna się, gdy kierowcy hulajnóg rozpędzają się na chodnikach lub wyjeżdżają na jezdnię i lawirują między samochodami. W internecie znaleźć można ogłoszenia o pojazdach o coraz większych możliwościach; przepisy nie zabraniają sprzedaży hulajnóg osiągających prędkość 80-90 km/h. Nie brak głosów, że uregulowanie ruchu pojazdów elektrycznych stało się już niezbędne.

Kolejna próba uregulowania

Próby objęcia tych pojazdów przepisami ruchu drogowego podjęto w Rosji po raz pierwszy w 2017 roku, gdy zaproponował to ówczesny wicepremier Igor Szuwałow. Kilkakrotnie przymierzały się do takich regulacji władze Moskwy. Nigdy nie doszło jednak do opracowania konkretnych dokumentów.

Od 2017 roku inspekcja drogowa zbiera dane o wypadkach na pojazdach elektrycznych. Ze statystyki tej wynika, że doszło w tym czasie do 140 wypadków drogowych z udziałem takich środków transportu.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Rosja
hulajnogi
prawo
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.