Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower metropolitarny na Pomorzu z 17 mln zł dofinansowania

infobike
17.10.2017 17:10
0 Komentarzy

Rower metropolitarny na Pomorzu dostał ponad 17 mlnzł dofinansowania. To efekt uchwały, którą podjął ZarządWojewództwa Pomorskiego.

Całkowity koszt projektu wynosi 20 256 775,29zł, z czego 85% (17 218 259,00 zł) zostanie pokryte ześrodków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiegona lata 2014-2020. To będzie największy pod względem obszarowymprojekt rowerów miejskich w kraju. Weźmie w nim udział 14 gmin.

Rower metropolitarny coraz bliżej

Rower miejski to codzienność kilkudziesięciu miast wPolsce. Czas najwyższy na Pomorze. Dlatego w 2016 r. do RPO WPwpisano projekt rowerów metropolitarnych, a w lipcu 2017 r.Stowarzyszenie Obszar Metropolitarny Gdańsk-Gdynia-Sopot,odpowiedzialne za jego realizację, złożyło w UrzędzieMarszałkowskim wniosek o dofinansowanie. Projekt przeszedłpozytywną weryfikację pod względem formalnym i 13 października2017 r. Zarząd WP zatwierdził jego realizację. Dzięki temupierwsi rowerzyści przejadą się rowerami miejskimi jesienią 2018r.

Kwotę ponad 17 mln zł uzupełnią budżety 14gmin partnerskich –­ mówiJan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych UMWP.– Przeznaczymy ją na niezbędną infrastrukturę, czyli stacjedokowania, rowery, system informatyczny, na który składa się m.in.moduł geo-lokalizacji, wypożyczeń, rezerwacji, moduł serwisowy iintegrujący system rowerowy z informacją pasażerską –wyjaśnia.

Projekt Systemu Roweru Metropolitarnego wykonanyzostanie w ramach instrumentu Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych. – Rowery publiczne na Pomorzu to jeden zelementów szerszego programu, przy pomocy którego realizujemypolitykę spójności. Chcemy maksymalnie efektywnie wydać pieniądzena wszystko, co związane jest z transportem zbiorowym, poprawą jegojakości i atrakcyjności – wyjaśnia Szymański. – To teżdziałania dążące do ograniczenia emisji CO2, w które wpisuje sięekologiczna komunikacja. Chodzi o to, by przesiadać się na rowery itransport miejski w codziennych podróżach i rezygnować zprzejazdów samochodami do pracy – dodaje – informuje portalUrzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Jest kasa, co dalej?

Stowarzyszenie OMG-G-S już pracuje nad dalsząrealizacją inwestycji. – Cieszy nas decyzja marszałka. Byliśmyzaangażowani w tworzenie oceny merytorycznej i formalnej. Mieliśmydużo pytań, dlatego dopasowaliśmy szczegóły projektu do wymagańurzędu. To świetna wiadomość, że wszystko się udało –mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu SystemRoweru Metropolitalnego. – Teraz prowadzimy prace nadspecyfikacją istotnych warunków zamówienia, mając na uwadze to,że w niedługiej przyszłości chcielibyśmy ogłosić przetarg. Zeszczególną uwagą przyglądamy się aspektowi integracji roweru zsystemem poboru opłat, czyli tzw. biletem metropolitarnym –dodaje Perycz-Szczepański.

Na ten element projektu trzeba jednak dłużejpoczekać, ponieważ niedawno zawiązała się spółka zajmującasię tematem. Potrzebna jest szczegółowa koncepcja biletumetropolitarnego, by udało się opisać poziom integracji systemów.Im lepiej zostanie to nakreślone, tym łatwiej będzie wybraćwłaściwego operatora sytemu w drodze przetargu.

System rowerów IV generacji

Do projektu roweru metropolitarnego na Pomorzu włączyłosię 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Żukowo, Reda, Rumia,Pruszcz Gdański, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck iWładysławowo). Uruchomionych zostanie prawie 4 tys. rowerów (w tym10 proc. rowerów elektrycznych) oraz ponad 7,5 tys. stacjirowerowych. Ich lokalizacje uzgadnianie były w ramach konsultacjispołecznych.

Pomorski projekt jest inwestycją wyjątkową. –Będzie to największy pod względem obszarowym projekt rowerówmiejskich w Polsce. To szczególna na tle kraju współpracakilkunastu gmin, które razem przystąpiły do jego realizacji. –mówi Krzysztof Perycz-Szczepański. – Cały system ma byćdopasowany do współczesnych realiów – dodaje.

Rowery metropolitarne na Pomorzu sąnajnowocześniejszym systemem IV generacji, drugim w Polsce idostępnym tylko w kilku krajach Europy. Jest on oparty o rowery zaktywnym GPS-em i wbudowanym terminalem, który pozwala na łatwiejszei szybsze wypożyczanie. Pomorskie rowery dadzą także możliwośćpozostawienia ich przy dowolnym stojaku, wyszukania najbliższegowolnego pojazdu z poziomu aplikacji oraz umożliwią wcześniejsząrezerwację.

Komentarze