TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rower miejski w Pszczynie oraz Tychach
PAP - Opublikowano: 03.05.2017 21:21:02
Zdj. Z archiwum Nextbike Polska

Pilotażowe systemy rowerów miejskich ruszył w piątek i poniedziałek w Pszczynie oraz Tychach. Poprzez wspólnego operatora dołączą one do systemów działających w Katowicach i Gliwicach. Operator uważa, że za kilka lat połączony system mógłby objąć całą konurbację katowicką.

Pilotażowe systemy rowerów miejskich ruszył w piątek i poniedziałek w Pszczynie oraz Tychach. Poprzez wspólnego operatora dołączą one do systemów działających w Katowicach i Gliwicach. Operator uważa, że za kilka lat połączony system mógłby objąć całą konurbację katowicką.

Jak poinformował operator systemu, firma Nextbike Polska, na początek w Pszczynie i Tychach zostaną zainstalowane po 4 stacje, a do dyspozycji mieszkańców będzie po 40 rowerów. "Podobne pilotaże przeprowadzaliśmy wcześniej m.in. w Katowicach, Stalowej Woli i Radomiu. Te miasta dysponują już w pełni funkcjonalnymi systemami roweru miejskiego" - zaznaczył prezes operatora Tomasz Wojtkiewicz.

Pszczyński i tyski pilotaż będą korzystały z rozwiązania systemowego, które funkcjonuje już w ponad 20 lokalizacjach w Polsce. Oznacza to, że korzystając z jednego konta Nextbike będzie można wypożyczać rowery miejskie w Pszczynie, w Tychach, ale też Katowicach, Gliwicach i szeregu innych miast poza woj. śląskim, m.in. Opolu, Wrocławiu czy Warszawie.

Choć w centralnej części woj. śląskiego powstało już parę systemów rowerów miejskich tego samego operatora, na razie nie jest możliwe wypożyczenie roweru w jednym, a oddanie go w innym mieście. O potrzebie umożliwienia takiego rozwiązania mówił m.in. w ostatnich tygodniach prezydent Sosnowca, podpisując z Nextbike umowę na wdrożenie tamtejszego systemu od 2018 r.

W rozmowie z PAP prezes Nextbike wyjaśnił, że kwestia zapewnienia takiej możliwości leży przede wszystkim po stronie zainteresowanych samorządów, które muszą porozumieć się między sobą oraz z operatorem. Z punktu widzenia operatora jest to technicznie i organizacyjnie możliwe – tego typu rozwiązanie funkcjonuje już w Warszawie, Łodzi, Białymstoku i miejscowościach sąsiadujących.

"Tu (w woj. śląskim – PAP) z jednej strony jest specyfika aglomeracji, gdzie aż się prosi, żeby ten projekt obejmował nie pojedyncze gminy, lecz jednym standardem objął większą część lub całość aglomeracji. Z drugiej strony rozumiemy argumenty samorządów, które muszą godzić różne racje – i to trochę trwa" - wskazał Wojtkiewicz.

Przypomniał przy tym, że w 2014 r. zrzeszający największe miasta konurbacji katowickiej Górnośląski Związek Metropolitalny (obecnie przygotowuje utworzenie w woj. śląskim metropolii na gruncie obowiązującej już ustawy; potem ma przestać działać) przedstawił analizę możliwości uruchomienia sieci wypożyczalni rowerów publicznych w zrzeszonych w nim gminach.

"Wydaje mi się, że warto postawić na rozwijanie aglomeracyjnego systemu poprzez stopniową rozbudowę i łączenie już istniejących i działających w poszczególnych miastach systemów oraz powstawanie nowych. Dotychczasowe kontrakty z miastami dają możliwość rozbudowy, czy z inicjatywy miasta, czy poprzez stacje prywatne (w Katowicach 10 z 30 stacji to właśnie stacje sponsorowane przez prywatne podmioty)" - zastrzegł prezes Nextbike.

Pytany o możliwość zastąpienia w przyszłości umów pojedynczych miast ewentualną jedną umową z przyszłą metropolią śląsko-zagłębiowską ocenił, że istnieje możliwość podpisania między samorządami porozumień łączących poszczególne systemy. "System aglomeracyjny ma olbrzymią dodaną wartość przede wszystkim z perspektywy użytkownika. Wierzę, że i samorządy i oczywiście my, będziemy gotowi do rozmowy i porozumienia w tej sprawie" - zadeklarował.

Wojtkiewicz wyjaśnił też, że wprowadzanie możliwości wypożyczania i oddawania rowerów między systemami poszczególnych miast jest wykonalne, jednak każdorazowo jest analizowane pod kątem kosztów operacyjnych – przewożenie rowerów między miastami wiąże się z dodatkowymi nakładami.

"W tej chwili nie sugerujemy takiego rozwiązania, ponieważ obecne systemy nie zagospodarowują w pełni potencjału i potrzeb poszczególnych miast. Pamiętajmy, że w tej chwili Katowice mają system liczący 30 stacji i niecałe 300 rowerów, a w naszej ocenie zasługują na prawie 1,5 tys. rowerów i 150 stacji. Gliwice w opracowaniu GZM miały mieć blisko 100 stacji. Gdyby te systemy w takich rozmiarach były zrealizowane, ich integracja byłaby w pełni funkcjonalna" - ocenił prezes Nextbike.

"Podkreślamy, że jedna miejscowość dołączająca się do dużego systemu aglomeracyjnego tak naprawdę otrzymuje dużą wartość dodaną w postaci wykorzystania tego, co już działa. Jeśli sprzedajemy stację podmiotowi prywatnemu, który stawia ją przed swoją siedzibą np. dla swoich pracowników, to tak naprawdę nie kupuje on jednej stacji, tylko – jak w Warszawie – dostęp do ponad 300 stacji i 4,6 tys. rowerów" - przypomniał Wojtkiewicz.

W obecnym sezonie systemy rowerów miejskich w centralnej części woj. śląskiego obejmą: w Katowicach 30 stacji z 244 rowerami, w Gliwicach 10 stacji ze 100 rowerami, w Pszczynie i Tychach – po 4 stacje z 40 rowerami. W przyszłorocznym sezonie, wraz z zakończeniem inwestycji w sieć dróg rowerowych i minicentrów przesiadkowych, w Sosnowcu pojawić ma się 9 zadaszonych wypożyczalni ze 130 rowerami.

Przedstawiając plany Katowic odnośnie transportu zintegrowanego, naczelnik wydziału transportu katowickiego magistratu Bogusław Lowak powiedział w środę (na Targach Transportu Publicznego Silesia Komunikacja), że docelowa sieć wypożyczalni rowerów miejskich powinna składać się w tym mieście z co najmniej 60 stacji.(PAP)

mtb/ dym/




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pszczyna
Tychy
rower miejski
Nextbike Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.