TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rower to życie – tak mówi nauka
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 09.03.2018 10:28:52
Rower to życie – tak mówi nauka

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej przez Barcelona Institute for Global Health. Eksperci zbadali związek między popularnością ruchu rowerowego, a stopą śmiertelności w danym mieście.

Takie wnioski płyną z najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej przez Barcelona Institute for Global Health. Eksperci zbadali związek między popularnością ruchu rowerowego, a stopą śmiertelności w danym mieście.

Dane do raportu były zbierane w 167 miastach, a jego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Preventive Medicine (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743517304978) i są uderzające. Gdyby 24,7 procent wszystkich podróży odbyło się rowerem, liczba przedwczesnych w Londynie zmniejszyłaby się o 1,2 tys. mniej rocznie, w Rzymie o 433, a Barcelona o 248.

Okazuje się, że dzięki rozbudowie ścieżek i infrastruktury rowerowej (a tym samym zwiększenie udziału transportu rowerowego w całej komunikacji) można zmniejszyć odsetek śmiertelności ze względu na trzy kluczowe czynniki: jakość powietrza, liczbę wypadków drogowych oraz korzyści zdrowie. Zachęcając ludzi do większego korzystania z rowerów zmniejszamy liczbę pojazdów emitujących szkodliwe cząstki i dzięki temu wszyscy (nie tylko rowerzyści) oddychamy w mieście lepszym powietrzem. Po za tym dzięki mniejszej liczbie samochodów oraz większej liczbie rowerzystów jeżdżących ulicami (bo teraz korzystają ze ścieżek w miejscach gdzie ich wcześniej nie było) mamy mniej drogowych kolizji. Wreszcie jazda na rowerze zwiększa aktywność fizyczną, która przekłada się na zdrowie.

Ciekawe jest to, że z analizy przeprowadzonej przez Barcelona Institute for Global Health wynika, że korzyści generowane z ruchu rowerowego, kilkukrotnie przewyższają, te, które generuje zwiększenie korzystania z komunikacji miejskiej czy ruchu pieszego .

Oczywiście, jak stwierdzają autorzy raportu, dojście do sytuacji, w której infrastruktura rowerowa pozwalała odbywać 24,7 proc. wszystkich podróży rowerami jest kosztowne i czasochłonne. Żeby tak się stało miasta potrzebowałyby zbudować 315 km ścieżek rowerowych na 100 000 mieszkańców. To oznacza trasę praktycznie wzdłuż każdej większej ulicy. W raporcie podane są też koszty takiej operacji, na przykład zbudowanie w Holandii jednego nowego kilometra ścieżki rowerowej kosztuje około 2 miliony euro (bo z reguły sprowadza się do przebudowania całej ulicy).

W przypadku miast z podstawowymi sieciami ścieżek, wykonanie takiego skoku wymaga bardzo dużego zastrzyku gotówki. Obecny udział ruchu rowerowego na przykład w Londynie wynosi zaledwie 3 procent. Na szczęście te pieniądze można potem odzyskać. Gdyby przykładowo Barcelona zwiększyła swój udział w ruchu rowerowym do przynajmniej 10 procent (co już byłoby znaczącą poprawą) mógłby zaoszczędzić 35 euro na każde euro wyłożone na infrastrukturę rowerową. Londyn mógłby zaoszczędzić około 8 euro na każde wydane euro.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
nauka
Londyn
ruch rowerowy
Komisja Europejska
badania
  • Krzysztof Kantor – 10.03.2018

    To ci naukowcy chyba co ich tematem głównym jest brud w pępku , albo po szkole gender xd litości nad takimi artykułami.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.