TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rowerzyści zasilą miasto
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 08.01.2019 00:56:38
Zdj. Lutz

Twórcy ,działając w ramach Clean Energy Challenge, chcieli wykorzystać to, że mieszkańcy codziennie przejeżdżają łącznie 1,25 mln mil. Daje to około 19,5 tys. Kwh, energię wystarczającą na do zasilenia 4 tysięcy mieszkań.

Kopenhaskie koło do roweru to już znana sprawa – instalując je do zwykłego roweru możemy zrobić z niego elektryka, bo koło posiada wbudowany silnik. Teraz przyszedł czas na koło amsterdamskie. To już nie jest opcja dla wygodnickich, którym nie chce się pedałować. Przeciwnie tutaj zasada jest odwrotna – koło zawiera prądnice z akumulatorem, który ładuje się, gdy kręcimy naszym rowerem po ulicach.

Pomysł przywodzi na myśl powszechnie stosowane kiedyś dynamo, którym zasilało się rowerową lampę. Tyle tylko, że tu chodzi o gromadzenie energii. Takie rozwiązanie na ulicę Amsterdamu chce wprowadzić S-Park. W przeciwieństwie do kopenhaskiego, koło z prądnicą wczepia się nie do tylnego, ale do przedniego widelca (tylnym musimy przecież rower napędzać). Przemierzając codzienne trasy ładujemy akumulator, a parkując go, czy to pod pracą, czy pod domem, możemy podczepić go do specjalnego stojaka wpiętego do sieci energetycznej – w ten sposób oddajemy wypracowaną energię. Rzecz jasna każdy, kto jeździł z dynamem wie, że wymagałoby to mocniejszego pedałowania, bo obracająca się prądnica stawia dodatkowy opór.

<>S-PARK from Guillaume Roukhomovsky on Vimeo.

Jego twórcy, działając w ramach Clean Energy Challenge, chcieli wykorzystać to, że mieszkańcy codziennie przejeżdżają łącznie 1,25 mln mil. Daje to około 19,5 tys. Kwh, energię wystarczającą na do zasilenia 4 tysięcy mieszkań. Dlatego do projektu chcą przekonać miasto. Aby S-Park rozwinąć na dużą skalę, trzeba sporo zainwestować, nie tylko w same koła, ale także stojaki – twórcy systemu chcieliby stworzyć około 200 tys. takich miejsc parkingowych.

/Fot: Lutz//

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Amsterdam
S-Park
Clean Energy Challenge
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.