Rząd chce spowolnić hulajnogi. Max 25 km/h
Musi zostać ograniczona prędkość osobistych elektrycznychurządzeń transportu osobistego – potwierdził PAP minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk. Dodał, że chciałby, aby w projekcie ustawy prędkość np.hulajnóg ograniczyć do 25 km/h. Podał też, że MI rozważa przygotowanieprzepisów ws. melexów.
-„Musimy zadbać o to, żeby korzystanie z elektrycznychurządzeń transportu osobistego (UTO) było bezpieczne – mówił w sobotę ministerinfrastruktury Andrzej Adamczyk.
„Musi zostać ograniczona prędkość osobistychelektrycznych urządzeń transportu osobistego. To nie tylko hulajnogi, ale iinne urządzenia, które stają się coraz bardziej popularne” – dodał. -„Chciałabym,żeby było to maksymalnie 25 km/h” – sprecyzował Adamczyk. Zaznaczył, żenie jest przewidywany obowiązek rejestracji i opłat za elektryczne urządzeniatransportu osobistego.
-„Jeżeli zakładamy, że hulajnogi elektryczne sątraktowane tak jak rowery, nie wprowadzimy obowiązku rejestracyjnego i opłatdla rowerów, więc nie ma tutaj – moim zdaniem – potrzeby, aby wprowadzać takieobowiązki dla hulajnóg elektrycznych” – wskazał.
Holandia wzorem
Adamczyk mówił, że Polska przygotowując przepisy odnosi siędo dyskusji i przemyśleń z innych państw europejskich. Jak mówił, stosowneregulacje ma np. Holandia. „Staramy się, żeby nasze uregulowania byłypodobne (do tych w innych krajach – PAP), ale przede wszystkim chodzi o to,żeby dawały one poczucie bezpieczeństwa” – podkreślił.
Minister powiedział, że pracując nad projektem ustawy resort”chce wykorzystać uwagi, wnioski i propozycje” wszystkich tych,którzy wezmą udział dyskusji nad nią.
Poinformował też, że ministerstwo rozważa przygotowanieprzepisów dotyczących melexów, ale byłby to inny odrębny projekt.”Chcielibyśmy ten problem rozwiązać, ale nie w tej samej ustawie” -dodał.
Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą np.hulajnóg elektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi,którzy powinni korzystać z chodników.
Rządowe ruchy
Niedawno rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś mówiłPAP, że ministerstwo chce uregulować zasady korzystania z dróg publicznychprzez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami. Zapowiadał wówczas, żegotowy projekt nowelizacji ma pojawić się w II kwartale br.
„Ze wglądu na rosnącą popularność oraz dostępnośćurządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ich udział w ruchudrogowym, a także ze względu na to, że korzystanie z tych urządzeń budziwątpliwości w zakresie zgodności z prawem, regulacje dotyczące wskazanych wyżejurządzeń będą przedmiotem odrębnej nowelizacji ustawy Prawo o ruchudrogowym” – tłumaczył rzecznik. Wskazywał, że ministerstwo dostrzegapotrzebę uregulowania zasad korzystania z dróg publicznych przez osoby poruszającesię przy użyciu urządzeń transportu osobistego oraz wymagań dla tych urządzeń.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewiczsugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodników na ścieżkirowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wiekuużytkownika. „Co do hulajnóg, to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowęz ministrem Adamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająć siętym problemem” – mówiła.
Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisówzezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawała w połowiemaja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brak wytycznych skłonił rząd dootwarcia największego przeglądu obowiązujących norm prawnych, z których część sięga1835 r. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze