Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląsk – przetarg na rowery elektryczne dla 41 gmin GZM

infobike
22.03.2019 12:54
0 Komentarzy

Przetarg na dostawę 230 rowerów elektrycznych ogłosiłaGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Pojazdy mają trafić do urzędników,policjantów i strażników miejskich z 41 gmin Metropolii.

Będzie to element zainaugurowanegow październiku ub. roku programu pod nazwą „Rowerem lub na kole – do pracy, wpracy, z pracy”. Ma on zachęcać mieszkańców Metropolii do zmiany nawykówtransportowych, aby to rower stał się „środkiem transportupierwszego wyboru” – w drodze do pracy, szkoły, kina czy restauracji.

GZM kupi rowery elektryczne iprzekaże je do gmin – z uwzględnieniem jednostek straży gminnej (miejskiej) lubpolicji na ich terenie – w liczbie wynikającej ze złożonych wcześniej wnioskówsamorządów. Na tej podstawie Metropolia opracowała zakres pomocy, przewidującejprzekazanie gminom od 2 rowerów elektrycznych (np. do Bojszów, Ożarowicczy Wyr), po 10 (Bytom, Gliwice, Sosnowiec i Zabrze) i 11 (Katowice) takichjednośladów

Zgodę na zakup rowerów iprzekazanie ich gminom jako pomoc rzeczową o łącznej wartości poniżej 2 mln złzgromadzenie Metropolii wyraziło 29 stycznia br. Kolejnym krokiem jestogłoszony 18 marca przetarg, o którym biuro prasowe GZM poinformowało w piątek.

Zgodnie z informacją Metropoliint. przetargu fabrycznie nowe rowery elektryczne o 28-calowyh kołach mająmieć rozmiar jedno- lub dwubelkowej ramy: 19 cali. Ich masa z pełnymwyposażeniem nie może przekraczać 33 kg. Nośność ramy musi wynosić 140 kg (120kg rowerzysta plus 20 kg w sakwach).

Oprogramowanie wspomagającegonapędu elektrycznego o mocy ciągłej nie większej niż 250W ma być dostosowane domiejskiej charakterystyki jazdy. Bateria w technologii litowo-jonowej oraz NMCma mieć pojemność 500 Wh lub 600 Wh. Minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem mawynosić 60 km, a czas ładowania do 80 proc. pojemności – nie dłużej, niż 5 godzin.Piasta tylna ma być co najmniej 3-biegowa.

Metropolia wymaga, by rowerybyły pomalowanie zgodnie z jej księgą znaku. Wizualizacja kolorów ramy,błotników oraz ew. osłony łańcucha musi zostać zaakceptowana przedwykonaniem rowerów. Na ramie i sakwach mają znaleźć się logotypy GZM (wprzypadku ramy pod lakierem).

Datę składania ofert wyznaczono na26 kwietnia br. Przy wyborze najkorzystniejszej w 60 proc. brane będzie poduwagę kryterium cenowe, w pozostałym zakresie – terminy dostawy i okresgwarancji oraz rękojmi. Co najmniej 84 rowery mają zostać dostarczone do90 dni od dnia podpisania umowy, a pozostałe – do 150 dni od tej daty.

Już podczas inaugurującej programpaździernikowej konferencji prasowej na Stadionie Śląskiem przedstawiciele GZMsygnalizowali, że chcą kupić rowery elektryczne dla pracowników urzędówmiast i gmin, aby pokazać, jak ważny jest rower w metropolitalnymmyśleniu o zintegrowanej komunikacji.

Zachętą do powszechnegokorzystania z rowerów ma też być rozwój służącej temu infrastruktury. 22stycznia br. zarząd GZM przyjął zamówiony w poprzednim roku dokument „Standardyi wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Ma on stać się jedną zpodstaw działań Metropolii w tym zakresie – wraz ze studium systemumetropolitalnych tras rowerowych i analizą możliwości uruchomieniawypożyczalni rowerów publicznych w skali całej GZM.

12 marca br. GZM porozumiała sięteż z operatorem systemów rowerów miejskich działających na jej tereniews. ich integracji. Oznacza to, że użytkownicy systemów będą mieli możliwośćzwrotu roweru standardowego w gminie innej, niż gmina wypożyczenia, bezdodatkowych opłat. Koszty z tym związane ma pokrywać Metropolia.

Przedstawiciele GZM zastrzegli, żezałożenia tej umowy z operatorem wejdą w życie, o ile konieczne zmiany w swoichregulaminach i umowach z nim zaakceptują miasta (członkowie GZM). Dotąddeklarację przeprowadzenia takich zmian zgłosili włodarze m.in. Sosnowca,Tychów czy Chorzowa.

Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r.Organizacja – na mocy ustawy przygotowanej specjalnie dla regionu – zrzesza 41miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przezblisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy Metropolia zajmuje się m.in. transportem publicznym.(PAP)

Komentarze