TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Śląskie - Rower metropolitalny od wiosny 2019
PAP - Opublikowano: 12.04.2018 17:07:41
Śląskie - Rower metropolitalny od wiosny 2019

Na marzec 2019 r. planowane jest uruchomienie Roweru Metropolitalnego – w obejmującej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W sierpniu lub wrześniu br. ruszyć tam mają trzy koordynowane przez GZM linie autobusowe do Katowice Airport.

Na marzec 2019 r. planowane jest uruchomienie Roweru Metropolitalnego – w obejmującej 41 miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W sierpniu lub wrześniu br. ruszyć tam mają trzy koordynowane przez GZM linie autobusowe do Katowice Airport.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

W czwartek, w sto dni od rozpoczęcia działalności GZM, biuro prasowe Metropolii opublikowało zestawienie dotychczasowych osiągnięć tej organizacji oraz planów na przyszłość. Cytowana w tej informacji członek zarządu GZM Karolina Wadowska przypomniała, że z początkiem kwietnia br. rozpoczął pracę metropolitalny oficer rowerowy, a jeszcze w kwietniu lub maju rozpocznie się procedura tzw. dialogu technicznego dotycząca planowanego Roweru Metropolitalnego.

"Chcemy wsłuchiwać się w głos i opinie cyklistów oraz pokazywać mieszkańcom, że rower jest dobrym środkiem transportu nie tylko podczas weekendowych wycieczek, ale również do przemieszczania się po mieście na co dzień. Wszystko wskazuje na to, że przyszły sezon otworzymy już z Rowerem Metropolitalnym – pod koniec czerwca chcemy ogłosić przetarg w tej sprawie" - zasygnalizowała Wadowska.

Już wcześniej władze GZM sygnalizowały wolę, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilka istniejących w nich systemów rowerów miejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.

Celem planowanego na maj i kwiecień dialogu technicznego ma być znalezienie najlepszego modelu funkcjonowania systemu roweru miejskiego w Metropolii. W trakcie tych prac określone zostaną m.in. postulowana liczba rowerów oraz typ systemu.

Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są o wypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych. Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów poza stacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM sygnalizowali też, że wdrożenie systemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małe miejscowości, w których można by początkowo umieścić np. po kilka rowerów.

Zgodnie z obecnym harmonogramem prac, zakończenie dialogu technicznego oraz wskazanie najbardziej optymalnego rozwiązania planowane są na koniec maja; w czerwcu przygotowywana miałaby być dokumentacja przetargowa. Termin składania ofert w połowie sierpnia powinien umożliwić podpisanie umowy pod koniec września; wówczas otwarcie sezonu z metropolitalnymi rowerami miejskimi mogłoby się odbyć w marcu 2019 r.

Ponadto polityka rowerowa Metropolii przewiduje do jesieni br. zaktualizowanie standardów i wytycznych dot. infrastruktury rowerowej, które zostały wyszczególnione w dokumencie opracowanym kilka lat temu przez Górnośląski Związek Metropolitalny (protoplastę obecnej GZM). W podobnym terminie powstać ma studium tras rowerowych w Metropolii, wyznaczające najważniejsze ciągi komunikacji rowerowej, w tym przebiegu autostrady rowerowej.

W czwartek przedstawiciele GZM poinformowali też o aktualnym stanie prac nad uruchomieniem linii autobusowych na regionalne lotnisko Katowice, co ma poprzedzić docelowe przejęcie organizacji komunikacji miejskiej w Metropolii od dotychczasowych organizatorów przez utworzony już Zarząd Transportu Metropolitalnego.

"Chcemy, żeby podróżowanie komunikacją miejską po Metropolii było jak najbardziej swobodne i wygodne, a mieszkańcy chętniej z niej korzystali. Naszym celem jest stworzenie takiej nowej siatki połączeń, aby +załatać+ białe plamy. Jedną z takich +luk+ mają już wkrótce wypełnić metropolitalne linie lotniskowe, które planujemy uruchomić na przełomie sierpnia-września" - zasygnalizował członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

Według aktualnych koncepcji kursować miałyby trzy linie do lotniska Katowice: z Katowic przez Sosnowiec, z Gliwic przez Bytom i z Tychów przez Katowice (trwają konsultacje dot. dokładnego przebiegu). Bilet za 14 zł ma być jednocześnie biletem dobowym – umożliwiającym podróżowanie całą metropolitalną komunikacją miejską. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Śląskie
Rower Metropolitalny
wypożyczalnia rowerów
GZM
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.