TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Sosnowiec z coraz lepszą ofertą dla rowerzystów
PAP, INFOBIKE.PL - Opublikowano: 06.02.2019 21:06:20
Zdj. Z archiwum Nextbike Polska

Sosnowiec planuje budowę nowych stacji roweru miejskiego i nowych dróg rowerowych. Inwestycje będą zrealizowane dzięki wsparciu z UE.

Sosnowiec planuje budowę nowych stacji roweru miejskiego i nowych dróg rowerowych. Inwestycje będą zrealizowane dzięki wsparciu z UE.

To następstwo otrzymania przez miasto ok. 21,7 mln zł unijnego wsparcia na drugi etap budowy tzw. małych węzłów przesiadkowych.

Dotąd, w pierwszym etapie unijnego projektu modernizacji infrastruktury transportowej, Sosnowiec w ramach szacowanego na 67 mln zł (przy dotacji na poziomie około 56 mln zł) w dwóch ostatnich latach przebudował ul. 3 Maja w ścisłym centrum (wraz z wytyczeniem buspasów), wyremontował siedem przejść podziemnych, a także zbudował ponad 20 km dróg rowerowych i uruchomił zalążek sieci wypożyczalni rowerów.

Teraz, dzięki otrzymanemu pod koniec 2018 r. kolejnemu dofinansowaniu, w projekcie szacowanym na 26,5 mln zł miasto zamierza wyremontować pięć kolejnych przejść podziemnych, wybudować 12 stacji rowerowych i kilka kilometrów dróg rowerowych. W ostatnich dniach sosnowiecki magistrat ogłosił przetargi na realizację tych przedsięwzięć.

W jednym postępowaniu – podzielonym na części – miasto chce wyłonić wykonawców przebudów pięciu dużych przejść podziemnych, m.in. w rejonie Placu Ćwierka i tzw. plastrów miodu (potoczna nazwa pawilonów przy ul. 3 Maja w pobliżu skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz pod skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Sobieskiego.

Sosnowiec w tym samym postępowaniu szuka też wykonawców remontów przejść pod rondem Zagłębia Dąbrowskiego (pod ul. Ostrogórską, Sienkiewicza, 1 Maja, Małachowskiego), przy Parku Sieleckim (pod 3 Maja) oraz na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego, al. Mireckiego i ul. Starej (Rondo Uznańskiego).

Zakres prac w poszczególnych przejściach będzie różny, uzależniony m.in. od lokalnych możliwości. Wszystkie przejścia będą objęte monitoringiem i wyposażone w urządzenia mające umożliwiać ich pokonywanie niepełnosprawnym. W dwóch przejściach pojawią się nowe toalety publiczne (przy Parku Sieleckim i rondzie Zagłębia Dąbrowskiego).

Jeszcze jedna część tego samego postępowania obejmuje zabudowę dwóch biletomatów przy tzw. małych węzłach przesiadkowych w rejonie skrzyżowań ul. Piłsudskiego, Sobieskiego i Kilińskiego oraz ul. 3 Maja i Żeromskiego. Chodzi o wielofunkcyjne urządzenia obsługujące system Śląskiej Karty Usług Publicznych.

Wspólnym elementem wszystkich poszczególnych części tego przetargu jest termin realizacji – 17 miesięcy od podpisania umowy i obecny termin składania ofert – 12 marca.

Rozbudowany zostanie też system Sosnowieckiego Roweru Miejskiego - do obecnych dziewięciu stacji, w których jest 130 rowerów, dołączyć ma 12 kolejnych, również ze 130 rowerami.

Nowe stacje powstaną przy ul. 3 Maja (rejon przejścia podziemnego przy Parku Sieleckim), ul. Gospodarczej (przy parafii Nawiedzenia NMP), ul. Orlej (skrzyżowanie z ul. Nowopogońską i Staropogońską), ul. Będzińskiej, (Wydział Nauk o Ziemi) czy ul. Mościckiego (Urząd Miejski/ dworzec autobusowy).

Kolejne nowe stacje zaplanowano przy ul. Blachnickiego (rejon skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich), ul. 3 Maja (dworzec kolejowy), ul. Andersa (skrzyżowanie z ul. 11 Listopada), ul. Piłsudskiego (skrzyżowanie z ul. Sobieskiego), ul. Braci Mieroszewskich (skrzyżowanie z ul. Dmowskiego), ul. Kresowej (w okolicy Stadionu Ludowego) oraz przy Rondzie im. Jana Pawła II.

Nabór ofert na rozbudowę systemu Sosnowieckiego Roweru Miejskiego również trwa do 12 marca.

Miasto zdobyło również fundusze na budowę około 4 km nowych dróg rowerowych. Dotąd ogłosiło przetarg na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Bulwaru Czarnej Przemszy.

Cała ta współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2014-2020 inwestycja to część kompleksowych działań, które miasto prowadzi pod hasłem ograniczania problemu niskiej emisji – m.in. poprzez działania na rzecz efektywności energetycznej i niskoemisyjnego transportu publicznego.

Mają się na to składać – prócz działań społecznych i edukacyjnych – m.in. dopłaty do wymiany pieców przez mieszkańców, termomodernizacje i wymiany źródeł ciepła w budynkach gminnych, gazyfikacja i uciepłownienie (przy współpracy spółek energetycznych).

Przy wsparciu 89,1 mln zł z RPO Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu kupiło w poprzednich latach za prawie 130 mln zł łącznie 78 autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzy pierwsze autobusy elektryczne. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Sosnowiec
droga
wypożyczalnia rowerów
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.