TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Gdańsku rowerzystom zima niestraszna
INFOBIKE.PL - Opublikowano: 13.02.2019 22:02:36
W Gdańsku rowerzystom zima niestraszna

8 lutego odbył się Światowy Dzień Dojazdu do Pracy na Rowerze. W akcji brały również udział miasta w Polski. Wśród nich najlepszy okazał się Gdańsk.

8 lutego odbył się Światowy Dzień Dojazdu do Pracy na Rowerze. W akcji brały również udział miasta w Polski. Wśród nich najlepszy okazał się Gdańsk.

- Gdańsk zajął czwarte nas świecie i drugie w Europie miejsce w punktacji generalnej Światowego Dnia Dojazdu Rowerem do Pracy (#WinterBiketoWorkDay), obchodzonego w piątek, 8 lutego. W dodatkowej punktacji za opublikowane zdjęcia grupowe rowerzystów biorących udział w akcji Gdańsk był najlepszy – informuje Izabela Biała z Urzędu Miasta w Gdańsku.

W zimowej akcji zwyciężyło Denver ze Stanów Zjednoczonych. Drugie miejsce zajęło Boulder, również z USA. Trzecią lokatę zajęła stolica Chorwacji – Zagrzeb. Czwarte miejsce zajął Gdańsk, a siódme Poznań.

Przy okazji ogłoszenia wyników Gdańsk przestawił rady Tomasza Wróbla, które mówią jak jeździć zimą na rowerze

Jak jeździć zimą na rowerze?

Zima w Gdańsku nie różni się mocno od sąsiednich pór roku – poza kilkunastoma dniami mrozu i kilkoma dniami z opadami śniegu. Takie spostrzeżenie pozwoliło mi - kilka lat temu - zmierzyć się z myślą, że również zimą mógłbym dojeżdżać do pracy. Skoro nie ma różnicy, to po co przepłacać, prawda?

Na początek najlepiej przyjąć strategię, "jeżdżę gdy nie ma śniegu i lodu". Wtedy do jazdy zimą wystarczy dodatkowa warstwa odzieży (ubieramy się na cebulkę). Kluczowe będą dobre zimowe rękawice lub dodatkowa osłona na ręce przypinana do kierownicy (co w rodzaju mufki dla rowerzystów), oraz osłona twarzy (komin, kominiarka, okulary lub gogle). Jeżeli natomiast ktoś chce się zmierzyć z zimową nawierzchnią na drodze, to powinien przyswoić sobie następujące zasady jazdy:

- bezwzględnie obowiązują wszystkie zasady wynikające z PORD, w tym reguła "ograniczonego zaufania" oraz obowiązek jazdy z włączonym oświetleniem - do kwadratu!

- trzeba zadbać (najlepiej już jesienią, bo na mokrych nawierzchniach też się przyda) o odpowiednie opony - im szersze i z grubszym bieżnikiem tym lepsze (bezpieczniejsze);

- zimą jeździmy wolniej (o jakieś 5 km/h w stosunku do jazdy w innych porach roku;

- nie wykonujemy żadnych gwałtownych manewrów (przyśpieszanie, hamowanie, zmiana kierunku jazdy) – co oznacza, że musimy z trochę większym wyprzedzeniem przewidywać sytuacje na drodze: łagodniej wchodzić w zakręty, z dużym wyprzedzeniem zwalniać przed miejscami potencjalnego zatrzymania się;

- pomaga obniżenie ciśnienia w oponach, bezpiecznej będzie jeździć na lekko niedopompowanych.

I tyle. Ja jeżdżę do pracy (15km w jedną stronę) od dziesięciu lat, w tym od ponad pięciu lat również zimą. Paradoksalnie wszystkie ryzykowne sytuacje jakie mnie spotkały podczas jazdy na rowerze miały miejsce wiosną, latem lub jesienią. Wygląda na to, że - przynajmniej w moim przypadku – zima to najbezpieczniejsza pora roku do jazdy na rowerze. Czego i Wam życzę!


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
rower
akcja
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.