TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W tym mieście rządzą rowery
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 19.07.2019 17:25:46
Zdj. Miasto2077

Pierwsze, co przychodzi na myśl, kiedy mowa o rowerach i Holandii to Amsterdam. Tymczasem sukces Holandii w promocji ruchu rowerowego nie polega na spopularyzowaniu go największym mieście a kraju, ale na zrobieniu z niego powszechnego środka komunikacji.

Pierwsze, co przychodzi na myśl, kiedy mowa o rowerach i Holandii to Amsterdam. Tymczasem sukces Holandii w promocji ruchu rowerowego nie polega na spopularyzowaniu go największym mieście a kraju, ale na zrobieniu z niego powszechnego środka komunikacji.

Utrecht prześciga Amsterdam

Niektóre miasta pod tym względem prześcigają Amsterdam, a dobrym przykładem jest Utrecht – czwarte największe miasto w Holandii i przy tym najszybciej się rozwijające. Udogodnienia takie jak ścieżki czy parkingi dla rowerów zmieniły miasto nie do poznania. Dzięki temu rowerzyści zyskali przewagę nad samochodami, co skutkuje tym, że mieszkańcy Utrechtu używają samochodów w zaledwie 15 proc. przejazdów w centrum miasta, a aż 60 proc. odbywają na rowerach.

Garaż na 6 tys. rowerów

Jednym z ciekawszych udogodnień dla rowerzystów jest mieszczący się pod stacją metra Utrecht Centraal garaż na rowery. Wjazd do niego wygląda zupełnie tak samo, jak w przypadku pojazdów konwencjonalnych – zbudowano rampy łączące ulice z podziemnym parkingiem, dzięki którym łatwo można dostać się na odpowiedni peron metra. Do tej pory na parkingu było miejsce dla 6 tysięcy rowerów, jednak ze względu na jego popularność, liczba miejsc niebawem zwiększy się dwukrotnie. Inny ciekawym rozwiązaniem jest Dafne Schippers Brug – most rowerowy. Od innych tego typu mostów (na przykład mostów kopenhaskich) to, że jego lądowa część jest płynnie wkomponowana w miejską infrastrukturę. Część trasy poprowadzona jest na dachu szkoły podstawowej.

Utrecht nie zawsze był rowerowy

Kolejna duża zmiana ma zajść nad kanałem. W latach 70-tych został zabudowany autostradą jednak nowym priorytetem dla Lotta van Hooijdonk, burmistrza Utrechtu jest przywrócenie jego pierwotnego stanu. Hooijdonk chce, by kanał z powrotem stał się miejscem spacerów wśród zieleni wzbogaconym o ścieżki rowerowe. Utrecht nie zawsze był tak przystosowanym dla rowerzystów i pieszych. W latach 50-tych i 60-tych był tak samo zabetonowaniu i w całości podporządkowany samochodom podobnie jak i inne europejskie miasta. Jednak w latach 70-tych gwałtownie wzrosła liczba dzieci potrąconych przez samochody. Fale protestów, jakie przeszły przez kraj z powodu tych danych, zaangażowanie ekologów oraz rosnące ceny paliw stopniowo wspomogły zmiany priorytetów władzy, które skutkowały odtworzeniem infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Holandia
Utrecht
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.