TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Warszawa finansuje infrastrukturę rowerową ze środków UE
INFOBIKE.PL, ZDM - Opublikowano: 04.07.2018 22:13:18
Warszawa finansuje infrastrukturę rowerową ze środków UE

Ze środków ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) Warszawa, w ciągu trzech lat, wybuduje 70 km wysokiej jakości infrastruktury rowerowej.

Ze środków ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) Warszawa, w ciągu trzech lat, wybuduje 70 km wysokiej jakości infrastruktury rowerowej.

Tegoroczny sezon rowerowy jest rekordowy. Od początku roku oddano do użytku kilkanaście kilometrów tras, zaś w budowie i remoncie jest obecnie aż 100 km infrastruktury dla rowerów. Ruch rowerowy na nowych trasach sięga nawet 8-11 tys. jednośladów na dobę a w maju rowery Veturilo były wypożyczane ponad milion razy – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. 

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie skala inwestycji jest rekordowa. Duży w tym udział mają trasy powstające w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) metropolii warszawskiej. Warszawski projekt realizowany od 2016 r. obejmuje 19 odcinków kluczowych dla spójnej sieci rowerowej. Łącznie dzięki unijnemu wsparciu powstaje ok. 70 km tras wzdłuż najbardziej uczęszczanych arterii, a skrajnie nieprzyjazne rowerom ulice zmieniają się nie do poznania.

Dodatkowo samorządy metropolii budują ponad 300 km dróg rowerowych, w ramach partnerstw międzygminnych. Największe projekty: Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (74 km), Józefów, Halinów, Sulejówek, Wiązowna, Otwock, Karczew (49 km), Piaseczno, Konstancin-Jeziorna (17 km), Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Podkowa Leśna, Pruszków, Milanówek (33 km).

– Dzięki ZIT udało się już wybudować lub wyremontować w Warszawie ponad 30 kilometrów tras wzdłuż takich ulic jak: Powsińska, Ostrobramska, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury oraz wiele innych. Powstała też sieć tras rowerowych na Polu Mokotowskim oraz ciesząca się coraz większą popularnością kładka pieszo-rowerowa pod mostem Łazienkowskim. Wciąż toczą się prace wzdłuż ulic Połczyńskiej, Wiertniczej, Okopowej, Towarowej, Radzymińskiej, Szaserów czy Jagiellońskiej. W budowie bądź remoncie jest ponad 22 kilometrów tras a w przygotowaniu kolejne inwestycje o łącznej długości 14 kilometrów – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Zarząd Dróg Miejskich opisuje kolejne inwestycje rowerowe, które powstają, powstały lub powstaną w Warszawie

Najbardziej spektakularną spośród tych inwestycji jest przebudowa węzła Wyścigi. Miejsce leży na styku ważnych szlaków komunikacyjnych, lecz do tej pory stanowiło barierę praktycznie nie do pokonania – nie tylko rowerem, ale także pieszo, zwłaszcza dla osób z ograniczoną mobilnością. Za 5,8 mln zł powstały tu:

  • pochylnia dla rowerów prowadząca do kładki nad ul. Gintrowskiego (d. Rzymowskiego);
  • obustronne, łagodnie nachylone rampy dla pieszych i rowerów do przejścia podziemnego pod ul. Puławską;
  • przejazd rowerowy i chodnik pod ul. Puławską wzdłuż Potoku Służewieckiego wraz z pochylniami.

Węzeł można już wygodnie pokonać węzeł rowerem i pieszo. W ten sposób powstało szybkie i komfortowe połączenie Ursynowa ze Służewcem, Mokotowem oraz z centrum. A dzięki trwającej obecnie budowie drogi dla rowerów wzdłuż ul. Puławskiej (po obu stronach ulicy do granicy miasta) rowerzyści zyskają połączenie sięgające aż do Piaseczna.

Ruch rowerowy rośnie

Nowe odcinki tworzą coraz bardziej spójną sieć tras i zachęcają kolejne osoby do przesiadki na rower. Ruch rowerowy w stolicy stale rośnie - nawet o 20-30% rocznie. Z "rowerostrady" wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych w ciągu 2,5 roku skorzystało 800 tys. rowerów, zaś wyremontowaną trasą wzdłuż Belwederskiej przejechało w tym czasie 730 tys. jednośladów. Jeszcze więcej rowerów jest na ul. Żwirki i Wigury – przez 2 lata odnotowano aż 1 mln 150 tys. przejazdów. Dużą popularnością cieszy się też trasa wzdłuż ul. Czerniakowskiej i Powsińskiej – od początku roku jechało tędy blisko 300 tys. rowerów, a ten wynik z pewnością jeszcze się poprawi po przedłużeniu trasy do Wilanowa. Wówczas będzie to najdłuższy korytarz rowerowy w Warszawie, liczący niemal 30 km.

Inwestycje w ramach ZIT służą nie tylko rowerzystom. Zarząd Dróg Miejskich korzysta z tej okazji, aby zmodernizować kompleksowo infrastrukturę drogową. W ten sposób powstało kilkadziesiąt kilometrów nowych chodników, wymieniono oświetlenie uliczne (nie tylko jezdni, ale też chodników i dróg rowerowych), a modernizacja sygnalizacji świetlnej pozwoliła na wprowadzenie "zielonej fali" m.in. na ul. Żwirki i Wigury czy Powsińskiej. ZDM wyznacza również nowe przejścia dla pieszych, uzupełnia zieleń uliczną i małą architekturę. W sumie w ramach projektu “Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I" realizowanych jest 19 zadań o wartości sięgającej 180 mln zł. Unia Europejska przyznała na ten cel dofinansowanie w wysokości ponad 71 mln zł.

100 km w budowie

Ale to nie wszystko. Równocześnie powstaje też wiele innych odcinków infrastruktury rowerowej. Obecny sezon budowlany jest pod tym względem rekordowy – w trakcie realizacji jest aż 100 km nowych i remontowanych tras, w tym 70 km dróg dla rowerów. To m.in. realizowane przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych trasy wzdłuż ul. Żołnierskiej, Łodygowej i Głębockiej czy projekty w ramach budżetu partycypacyjnego (ok. 7 km w budowie). Do końca roku sieć tras wydłuży się o ponad 50 km.

Obecnie sieć rowerowa w stolicy liczy już 544 km (w tym 406 km dróg dla rowerów, 70 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 68 km pasów i kontrapasów). 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.