TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Warszawa: rowerowy korytarz na Nowogrodzkiej.
InfoBike.pl - Opublikowano: 07.10.2020 16:35:46
Warszawa: rowerowy korytarz na Nowogrodzkiej

Trwa przystosowywanie ulicy Nowogrodzkiej do roli rowerowego korytarza transportowego.

Trwa przystosowywanie ulicy Nowogrodzkiej do roli rowerowego korytarza transportowego. Ma on stanowić wygodną alternatywę dla jazdy śródmiejskim odcinkiem Alej Jerozolimskimi do czasu ich kompleksowej przebudowy.

Biegnąca w relacji wschód-zachód ulica Nowogrodzka praktycznie na całej długości jest jednokierunkowa. Kierunek ruchu jest zmienny w zależności od odcinka. Ulica zaczyna swój bieg na Ochocie, w rejonie skrzyżowania Koszykowa/Raszyńska. Kończy się zaś w Śródmieściu, gdzie, licząc razem z krótkim odcinkiem ulicy Mysiej, dochodzi do Nowego Światu między rondem de Gaulle'a a placem Trzech Krzyży. Jest to więc ciąg biegnący równolegle do śródmiejskiego odcinka Alej Jerozolimskich, ale zdecydowanie węższy i nie spełniający funkcji tranzytowej samochodów osobowych. Ma dzięki temu naturalny potencjał, żeby być miejscem przyjaznym dla pieszych i rowerzystów.

Od kilku lat etapami trwają starania, aby ten potencjał zrealizować. Dwa lata temu w ramach przebudowy ulicy Lindleya poprawiona została również organizacja ruchu przy skrzyżowaniu z ulicą Nowogrodzką — poprawiona została widoczność poprzez zabezpieczenie przed nielegalnym parkowaniem. W zeszłym roku w ramach kompleksowej przebudowy skrzyżowania u zbiegu ulic Nowogrodzkiej, Koszykowej i Raszyńskiej wyznaczone zostały nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy dla rowerzystów. W tym roku pracujemy z kolei rejonie ronda Czterdziestolatka.

Dwa odcinki ulic Nowogrodzkiej przecięte dotychczas ulicą Chałubińskiego, wraz z estakadami i torami tramwajowymi, zyskują właśnie połączenie piesze i rowerowe. Przez torowisko zostanie wyznaczone naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy wyposażone w sygnalizację świetlną.

Przejście dla pieszych będzie jednym z czterech, które, wraz z wyznaczonym już wcześniej przejściem u zbiegu ulicy Emilii Plater i Alej Jerozolimskich, pozwolą obejść rejon ronda Czterdziestolatka bez schodzenia pod ziemię. To duże ułatwienie dla wszystkich pieszych, lecz przede wszystkim dla osób o ograniczonej mobilności, czyli m.in. starszych lub niepełnosprawnych.

Na wszystkich jednokierunkowych odcinkach ulicy Nowogrodzkiej między ulicami Raszyńską a Marszałkowską dopuszczony jest już legalny ruch rowerów również “pod prąd". Wybudowanie przejazdu pod estakadami przy ulicy Chałubińskiego pozwoli utworzyć na ulicy Nowogrodzkiej ciągły korytarz rowerowy o długości ponad 1,5 km, który stanowić będzie alternatywę dla jazdy Alejami Jerozolimskimi. W przyszłości trasa to może zostać wydłużona aż do Nowego Światu. Wymaga to jedna wyznaczenia przejść i przejazdów w rejonie ronda Dmowskiego raz wprowadzenia kontraruchu rowerowego na ostatnim brakującym odcinku ulicy Nowogrodzkiej, czyli między ulicami Marszałkowską a Mysią. To sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie, które jest stosowane w stolicy od lat i obejmuje już kilkadziesiąt kilometrów ulic w całym mieście.

Ponadto w przygotowaniu jest projekt pasów rowerowych na Nowym Świecie, rondzie de Gaulle'a i placu Trzech Krzyży na odcinku pomiędzy ulicą Smolną a Alejami Ujazdowskimi. Jego realizacja zapewniłaby rowerzystom możliwość dalszej wygodnej jazdy po opuszczeniu trasy wzdłuż Nowogrodzkiej. Planowana trasa od północy łączyłaby się z odcinkiem ulicy Nowy Świat, na której obowiązuje ograniczenie ruchu samochodów prywatnych, a od południa z istniejącą drogą dla rowerów w Alejach Ujazdowskich.

Nowe wygodne trasy dla pieszych i rowerzystów w rejonie ulicy Nowogrodzkiej powstają element większej całości. Od maja trwa bowiem przebudowa alei Jana Pawła II i ulicy Chałubińskiego na odcinku od ronda ONZ właśnie do wysokości ulicy Nowogrodzkiej. Zakres prac jest szeroki. Remontujemy chodniki po obu stronach ulicy, wyznaczamy miejsca parkingowe w zatokach postojowych wydzielonych z przewymiarowanej jezdni, budujemy kluczową trasę rowerową, tworzymy naziemne dojścia na niedostępne dotychczas przystanki tramwajowe pod Dworcem Centralnym oraz wprowadzamy nową zieleń — blisko 40 drzew, ponad 5 krzewów i bylin oraz 1,3 tys. m2 trawników.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rower
ścieżka rowerowa
Warszawa