TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Waszyngton jednym z najbardziej rowerowych miast USA
MIASTO2077.PL - Opublikowano: 04.01.2018 20:30:56
Waszyngton jednym z najbardziej rowerowych miast USA

Ulicami Waszyngtonu regularnie do pracy na rowerze jeździ 17 tys. osób. To duży skok, bo jeszcze dziesięć lat temu było ich trzykrotnie mniej. W liczbach bezwzględnych amerykańska stolica wciąż nie może się równać na przykład z Nowym Jorkiem, gdzie na co dzień z rowerów korzysta 48 tys. osób.

Ulicami Waszyngtonu regularnie do pracy na rowerze jeździ 17 tys. osób. To duży skok, bo jeszcze dziesięć lat temu było ich trzykrotnie mniej. W liczbach bezwzględnych amerykańska stolica wciąż nie może się równać na przykład z Nowym Jorkiem, gdzie na co dzień z rowerów korzysta 48 tys. osób.

Jednak Waszyngton jest bardzo małym miastem, ma zaledwie 600 tys. mieszkańców, dzięki czemu odsetek osób używających rower do dojazdu do pracy jest stosunkowo wysoki i wynosi 5 procent, podczas gdy w Nowym Jorku wynosi zaledwie 1 proc. Ale żeby stolica mogła dołączyć do najbardziej rowerowych miast Ameryki (obok Portland, San Francisco czy Austin) potrzebny był jeden z najnowocześniejszych programów wypożyczania rowerów oraz budowa ambitnej sieci ścieżek rowerowych.

Wszystko zaczęło się w 2001 roku, kiedy władze miasta znalazły się pod dużym naciskiem rowerowych aktywistów i zaczęły opracowywać plan rowerowy dla stolicy. Nie mogły lekceważyć ich głosów ponieważ w efekcie wcześniejszej rewitalizacji centrum miasta i podniesienia jego atrakcyjności, do centrum powrócili mieszkańcy, a wraz z nimi ruch samochodowy. Miasto zaczęło się korkować, a rower wydawał się dobrą alternatywą. Tyle, że Amerykanie nie mieli w tym zakresie zbyt wielu doświadczeń, ostatni plan rowerowy był aktualizowany w 1970 roku. Dlatego pracownicy Departamentu Transportu postanowili poszukać inspiracji w Amsterdamie i Kopenhadze, rowerowych stolicach Europy. Dopiero tam na miejscu zrozumieli na czym polegał ich sukces. W Europie Jeżdżenie na rowerze na rowerze było powszechnym stylem bycia, a nie specjalistycznym hobby do uprawiania którego potrzebny był kask i strój ze spandexu. Amerykanie uznali, że dla upowszechnienia ruch rowerowego kluczowe jest by każdy, również rodzice odwożący rowerem swoje dzieci do przedszkola czuli się jadąc na rowerze bezpiecznie. A to mogła zapewnić tylko nowoczesna sieć rowerowa

W 2010 r. Departamentu Transportu wykroił dwa kluczowe elementy sieci rowerowej w Śródmieściu: centralne ścieżki rowerowe przy Pennsylvania Avenue i chronioną ścieżkę rowerową na 15th Street. To stworzyło bezpieczne trasy dla wycieczkowiczów w pobliżu National Mall oraz ścieżkę dla osób codziennie dojeżdżających do pracy w dzielnicach o największym zagęszczeniu biurowców i urzędów w mieście.

Kolejny projektem był Capital Bikeshare jeden z pierwszych nowoczesnych programów wypożyczania rowerów w Stanach Zjednoczonych, którzy pozwalał łączyć jazdę na rowerze z dojazdem metrem. Tylko w ciągu pierwszego roku rowery zostały wypożyczone 115 tys. razy, a do końca 2017 r. 19 mln razy.

W międzyczasie miasto kontynuowało rozbudowę ścieżek rowerowych, w ciągu 7 lat stworzono 130 kilometrów nowych tras. Zachęcony sukcesem Waszyngton chce wydłużyć o 216 kilometrów, z czego na prawie całej długości będą w pełni oddzielone od ulicy

Źródło: miasto2077.pl

Tekst udostępniony w oparciu o licencję Creative Commons.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
USA
Waszyngton
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.