TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wielki przejazd rowerzystów z Pomorza
PAP - Opublikowano: 11.06.2018 09:07:15
Wielki zjazd rowerzystów z Pomorza

Tysiące cyklistów z Pomorza uczestniczyło w niedzielę w 22. Wielkim Przejeździe Rowerowym. Peletony, które wyruszyły rano z kilkunastu miejscowości w regionie spotkały się wczesnym popołudniem w Gdańsku, by razem przejechać do parku Sopockie Błonia na finałowy piknik.

Tysiące cyklistów z Pomorza uczestniczyło w niedzielę w 22. Wielkim Przejeździe Rowerowym. Peletony, które wyruszyły rano z kilkunastu miejscowości w regionie spotkały się wczesnym popołudniem w Gdańsku, by razem przejechać do parku Sopockie Błonia na finałowy piknik.

W myśl zasad ustanowionych przez organizatorów – kampanię Rowerowa Metropolia, w przejeździe wzięli udział rowerzyści ale także osoby przemieszczające się na innych pojazdach poruszanych siłą ludzkich mięśni, w tym rolkarze. Wielki Przejazd służy bowiem promocji właśnie takich – ekologicznych, sposobów przemieszczania się po terenie aglomeracji gdańskiej.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii ocenił w rozmowie z PAP, że tegoroczna edycja imprezy była rekordową spośród dotychczasowych. "Sądzimy, że w przejeździe udział wzięło kilkanaście tysięcy osób" – powiedział Jackowski.

Impreza była też okazją do przypomnienia regionalnym i lokalnym samorządom o aktualnych problemach, przed jakimi stają użytkownicy rowerów i podobnych pojazdów. W czasie festynu, który zakończył tegoroczny przejazd, zbierano podpisy pod dwoma petycjami.

"Chodzi o ulepszenie systemu przewozu rowerów komunikacją miejską, głównie Pomorską Koleją Metropolitalną" - powiedział PAP Michał Błaut z Rowerowej Metropolii przypominając, że kolej ta proponuje bardzo ograniczoną liczbę miejsc przeznaczonych dla jednośladów.

Druga petycja dotyczyła przywrócenia przeprawy promowej umożliwiającej rowerzystom, ale także pieszym, przedostanie się przez Martwą Wisłę z gdańskiego Nowego Portu na teren półwyspu Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście. Przed dwoma laty, po uruchomieniu tunelu pod Martwą Wisłą, miejscowy samorząd zlikwidował prom łączący brzegi tej rzeki.

Jak przypomniał w rozmowie z PAP Błaut, tunel bardzo pomógł zmotoryzowanym mieszkańcom Gdańska ale - likwidacja przeprawy promowej utrudniła komunikację pieszą i rowerową pomiędzy brzegami rzeki. Jak podkreślił Błaut, w tej chwili prywatne firmy oferują przewóz pieszych i cyklistów przez Martwą Wisłę, ale proponowane przez właścicieli kutrów opłaty są wygórowane, stąd petycja do władz miasta.

Uczestnicy niedzielnego Wielkiego Przejazdu Rowerowego jechali w aż czterech peletonach: południowym (z Tczewa przez Pszczółki i Pruszcz Gdański do Śródmieścia Gdańska), zachodnim (z Kartuz, Żukowa, Banina oraz Kokoszek do centrum Gdańska), gdańskim (spod Stadionu Energa, tunelem pod Martwą Wisłą, a dalej przez Stogi i Przeróbkę do Śródmieścia Gdańska) oraz północnym (rozpoczynającym się w Wejherowie i jadącym przez Redę, Rumię i Gdynię).

Wszystkie peletony spotkały się w Gdańsku, by już razem - Drogą Zieloną przejechać do parku Sopockie Błonia, gdzie odbył się piknik. We współpracy ze sponsorami, organizatorzy przejazdu przygotowali kilkanaście tysięcy różnego rodzaju gadżetów, w tym opaski odblaskowe, smycze, naklejki itp., które zostały rozprowadzone wśród cyklistów.

Nowością tegorocznego przejazdu była rywalizacja drużyn reprezentujących poszczególne firmy, instytucje, uczelnie itp. z terenu całej aglomeracji. W konkursie tym zwyciężyła firma LPP.

Trasa WPR objęła 14 miast aglomeracji, w tym Wejherowo, Redę, Rumię, Gdynię, Sopot, Gdańsk, Kartuzy, Żukowo, Banino, Kokoszki, Pszczółki, Pruszcz Gdański oraz Tczew. Do poszczególnych peletonów dołączali jednak rowerzyści z miejscowości położonych nieopodal trasy przejazdu. Swój udział zapowiedzieli m.in. mieszkańcy Chojnic, Pucka, Władysławowa i Lęborka.

Gdańsk postrzegany jest jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast w Polsce. W organizowanych przez miesięcznik RowerTour rankingach miasto kilkakrotnie było honorowane tytułem "najbardziej rowerowego" w Polsce. Sieć dróg dedykowanych jednośladom liczy w Gdańsku około 690 kilometrów. Badania przeprowadzone w 2016 r. pokazały, że 6 procent wszystkich podróży w mieście odbywało się z pomocą jednośladów. Generalnie w mieście rowerów było wówczas więcej niż samochodów: statystyczne gospodarstwo domowe posiadało 1,4 roweru oraz 0,85 samochodu. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pomrze
Wielki Przejazd Rowerowy
Rowerowa Metropolia
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.