Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielki przejazd rowerzystów z Pomorza

infobike
11.06.2018 07:07
0 Komentarzy

Tysiące cyklistów z Pomorza uczestniczyło w niedzielę w 22.Wielkim Przejeździe Rowerowym. Peletony, które wyruszyły ranoz kilkunastu miejscowości w regionie spotkały się wczesnympopołudniem w Gdańsku, by razem przejechać do parku SopockieBłonia na finałowy piknik.

W myśl zasad ustanowionych przez organizatorów –kampanię Rowerowa Metropolia, w przejeździe wzięliudział rowerzyści ale także osoby przemieszczające się nainnych pojazdach poruszanych siłą ludzkich mięśni, w tymrolkarze. Wielki Przejazd służy bowiem promocji właśnie takich –ekologicznych, sposobów przemieszczania się po terenie aglomeracjigdańskiej.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii ocenił w rozmowie zPAP, że tegoroczna edycja imprezy była rekordową spośróddotychczasowych. „Sądzimy, że w przejeździe udział wzięłokilkanaście tysięcy osób” – powiedział Jackowski.

Impreza była też okazją do przypomnienia regionalnym i lokalnymsamorządom o aktualnych problemach, przed jakimi stająużytkownicy rowerów i podobnych pojazdów. W czasie festynu,który zakończył tegoroczny przejazd, zbierano podpisy pod dwomapetycjami.

Chodzi o ulepszenie systemu przewozu rowerówkomunikacją miejską, głównie Pomorską Koleją Metropolitalną„- powiedział PAP Michał Błaut z Rowerowej Metropoliiprzypominając, że kolej ta proponuje bardzo ograniczoną liczbęmiejsc przeznaczonych dla jednośladów.

Druga petycja dotyczyła przywrócenia przeprawy promowejumożliwiającej rowerzystom, ale także pieszym, przedostaniesię przez Martwą Wisłę z gdańskiego Nowego Portu na terenpółwyspu Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście. Przed dwoma laty,po uruchomieniu tunelu pod Martwą Wisłą, miejscowy samorządzlikwidował prom łączący brzegi tej rzeki.

Jak przypomniał w rozmowie z PAP Błaut, tunel bardzo pomógłzmotoryzowanym mieszkańcom Gdańska ale – likwidacja przeprawypromowej utrudniła komunikację pieszą i rowerową pomiędzybrzegami rzeki. Jak podkreślił Błaut, w tej chwili prywatne firmyoferują przewóz pieszych i cyklistów przez Martwą Wisłę, aleproponowane przez właścicieli kutrów opłaty są wygórowane, stądpetycja do władz miasta.

Uczestnicy niedzielnego Wielkiego Przejazdu Rowerowegojechali w aż czterech peletonach: południowym (z Tczewa przezPszczółki i Pruszcz Gdański do Śródmieścia Gdańska), zachodnim(z Kartuz, Żukowa, Banina oraz Kokoszek do centrum Gdańska),gdańskim (spod Stadionu Energa, tunelem pod Martwą Wisłą, a dalejprzez Stogi i Przeróbkę do Śródmieścia Gdańska) oraz północnym(rozpoczynającym się w Wejherowie i jadącym przez Redę, Rumię iGdynię).

Wszystkie peletony spotkały się w Gdańsku, by już razem -Drogą Zieloną przejechać do parku Sopockie Błonia, gdzie odbyłsię piknik. We współpracy ze sponsorami, organizatorzy przejazduprzygotowali kilkanaście tysięcy różnego rodzaju gadżetów, wtym opaski odblaskowe, smycze, naklejki itp., które zostałyrozprowadzone wśród cyklistów.

Nowością tegorocznego przejazdu była rywalizacja drużynreprezentujących poszczególne firmy, instytucje, uczelnie itp. zterenu całej aglomeracji. W konkursie tym zwyciężyła firma LPP.

Trasa WPR objęła 14 miast aglomeracji, w tym Wejherowo, Redę,Rumię, Gdynię, Sopot, Gdańsk, Kartuzy, Żukowo, Banino, Kokoszki,Pszczółki, Pruszcz Gdański oraz Tczew. Do poszczególnychpeletonów dołączali jednak rowerzyści z miejscowościpołożonych nieopodal trasy przejazdu. Swój udział zapowiedzielim.in. mieszkańcy Chojnic, Pucka, Władysławowa i Lęborka.

Gdańsk postrzegany jest jako jedno z najbardziejprzyjaznych rowerzystom miast w Polsce. W organizowanych przezmiesięcznik RowerTour rankingach miasto kilkakrotnie byłohonorowane tytułem „najbardziej rowerowego” w Polsce. Siećdróg dedykowanych jednośladom liczy w Gdańsku około 690kilometrów. Badania przeprowadzone w 2016 r. pokazały, że 6procent wszystkich podróży w mieście odbywało się z pomocąjednośladów. Generalnie w mieście rowerów było wówczaswięcej niż samochodów: statystyczne gospodarstwo domowe posiadało1,4 roweru oraz 0,85 samochodu. (PAP)

Komentarze