Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zimowi rowerzyści istnieją i mają się dobrze

infobike
05.03.2018 15:14
0 Komentarzy

Jest sporo miast w Europie, w których trasy rowerowe są zajęte nawetzimą. I nie chodzi tylko o Kopenhagę czy Amsterdam, w których ze względu namorski klimat zimy są stosunkowo łagodne.

Jeżdżenie na rowerze nawet wmroźnych temperaturach popularne jest przede wszystkim w Skandynawii. A świetnymprzykładem jest fińskie Oulu, w którym śnieg leży średnio przez 160 dni w roku,a na rowerach regularnie jeździ 22 procent mieszkańców. Co robią więcSkandynawowie by korzystanie z rowerów zimą było łatwiejsze i bezpieczniejsze?

Obniżają siodełko bo w ten sposóbrower staje się o mniej chwiejny, co jest kluczowe podczas jazdy po śliskichpowierzchniach. Obniżenie środka ciężkości lepiej chroni przed ryzykiempoślizgnięcia, ponieważ można używać stóp, aby utrzymać równowagę na rowerze.

Lepszą przyczepność na drodzemożna uzyskać wypuszczając trochę powietrza z opon. Niektórzy rowerzyści wSkandynawii decydują się nawet na zmianę opon na specjalne opony zimowe, takjak robią to właściciele samochodów. Jadąc ścieżką rowerową starają się teżnieco oddalić się od krawężnika, by unikać zboczy śnieżnych. Należy pamiętać,że każda nawierzchnia, która błyszczy, będzie prawdopodobnie śliska, nawetjeśli wydaje się sucha.

Każdy, kto znajdzie się na rowerzew gęstym błocie pośniegowym zaczyna doceniać jak opłacalne jest kupowanieodpowiednich błotników na koła. Trzeba też brać pod uwagę, ze sól wysypywana natrasie rowerowej ułatwia stabilną jazdę ale zwiększa ryzyko korozji roweru.Dlatego nie jest złym pomysłem, by po jeździe na rowerze po zaśnieżonychdrogach, pod koniec dnia umyć rower ciepłą wodą, spłukując resztki soli.

Z pewnością korzystanie z roweróww zimę nie jest dla wszystkich. Z drugiej strony mroźne zimy często powodująopóźnienia w kursowaniu autobusów i tramwajów. Na rowerze też musisz brać poduwagę że będziesz musiał jechać wolniej niż normalnie, ale przynajmniej wieszile czasu zajmie ci przejechanie z punktu A do punktu B.

Źródło

Tekst udostępniony w oparciu olicencję o Creative Commons.


Komentarze